zero dark thirty recenzieZero Dark Thirty

”If you lie to me I hurt you”

D: Jessica Chastain, Joel Edgerton

R:

Durata: 2h 37 min

Gen: Drama, razboi

Zero Dark Thirty face parte din noua generație de filme de război, o generație impusă oarecum de Kathryn Bigalow odată cu mult apreciatul The Hurt Locker. Filme diferite în care nu mai contează neaparat confruntarea, ororile războiului ci dramele psihologice. În aceste noi filme de război tensiunea e diferită, nu e constantă și tocmai de aceea poate fi mult mai captivantă. Nu te aștepți din orice moment ca inamicul să apară, nu te aștepți la o ploaie de gloanțe și nici la un spectacol blonav de circ susținut de câțiva soldați plecați de-acasă. Un calm relativ caracterizează atmosfera și schimbările bruște sunt de-a dreptul captivante. Dacă riscul instaurării plictiselei este mai mare, la final când totul se așterne, satisfacția poate fi deplină

Cu Zero Dark Thity Kathryn continua ce a început cu The Hurt Locker, numai că de data această filmul atinge câteva coarde sensibile. Mai exact una sensibilă rău de tot numită tortura. Ca să stabilească de la bun început direcția de orientare a filmului, Kathryn își începe filmul cu o astfel de scenă. Trei personaje, torționarul, victima și doamna din umbra, o camera mare și rece și multă durere. Torționarul impune politica în astfel de situații prin repetarea excesivă a cuvintelor scrise la început de recenzie, în timp ce Maya asistă intimidată la o politică cu care este de accord prin acceptare. Datorită acestor scene, datorită faptului că întreg filmul susține că cele mai importante informații care au dus la capturarea și uciderea lui Bin Laden, au fost obținute cu ajutorul torturii, Zero Dark Thirty a fost destul de criticat. Dar lucrul acesta nu ne interesează, noi fiind aici doar ca să apreciem sau să criticăm o producție cinematografică.

zero-dark-thirty-2012-img02

Doar un pic diferit față de The Hurt Locker, Zero Dark Thirty e un film mai amplu, un film mai lent până să ajungă la scenele de la final. Spre deosebire de predecesorul său, noul film regizat de fosta soție a lui James Cameron se învârte în jurul actelor de terorism și a evenimentelor care au urmat după 11 septembrie 2001. O luptă împotriva unui inamic dificil începe și principalul soldat este Maya, o agentă CIA a cărui job este să adune informații despre Bin Laden și celulele sale teroriste. Povestea începe cu o scenă amplă de tortură, continua încet cu câteva acte de terorism și înainte de marele final te surpinde doar cu două explozii neașteptate. Așadar avem în față un film lent, un film inteligent care pe lângă practica torturii ne mai arată cât de ușor poate să te surprindă un terorist. Cât de greu e să lupți împotriva lor și cât de multe sacrificii trebuie făcute pentru a reuși.

Personajul principal al acestei poveștii este Maya, o femeie frumoasă capabilă să învingă într-o lume dominate de bărbați. Debutul ei e timid, gesturile și mimica feței trădând-o. Din fericire Maya interpretată excelent de Jessica Chaistain evoluează. Se schimbă, se dedică unui singur țel. Deși trece prin momente dificile știe cum să lupte pentru a-și atinge obiectivul. Dacă primul contact cu torutura a speriat-o puțin, Maya îmbrățisează această practică și la un moment dat se poate observa lipsa dezgustului când participă la o altă  tortură. Nominalizarea la Oscar pentru cel mai bun rol femini vine firesc, însă trebuie spus că nici una din doamnele de anul acesta nu a strălucit cu adevărat. Dintre toate probabil Jessica va câștiga pentru ca a avut un rol dificil, un rol parcă făcut pentru barbați.

Zero Dark Thirty e pentru pasionații de modern warfare, e pentru cei care s-au îndrăgostit de Homeland și pentru fanii acestei actrițe. E un film greoi, dar plăcut, un film care ne arată cum se poartă acum războiul, cum au loc misiunile de intervenție(îmi place atenția pentru detalii).

Notă:8,5/10