recenzie The wolf of wall streetThe Wolf of Wall Street – sell me that pen!

D: Leonardo DiCaprio, Jonnah Hill, Matthew McConaughey
R: Martin Scorsese
Durata: 180 min
Gen: comedie
Premii: Golden Globe (Leonardo DiCaprio)

The Wolf of Wall Street și The Great Gatsby au mai multe lucruri în comun decât același actor principal. Grandoarea petrecerilor, banii, dezmățul sunt cam la fel, diferențele fiind date doar de perioada de timp și de o altă conduită socială a individului. Cu toate acestea, nici după primul și nici după acest The Wolf of Wall Street, Leonardo DiCaprio nu s-a ales și nici nu se va alege cu un Oscar. Va merge acasă fără statuetă și va afișa același zâmbet fad până anul viitor când poate un alt regizor talentat îl va distribui într-un film bun, capabil să-i aducă o nominalizare, deci o altă șansă. Chiar și fără o prestație de Oscar, de fapt chiar și fără un personaj de Oscar, The Wolf of Wall Street e cea mai bună comedie din ultima vreme. E filmul la care stai înțepenit pe scaunul de cinema trei ore și la care râzi aproape în continuu, alături de cei care au umplut sala de cinema. În regia lui Martin Scorsese, revenit la o dragoste mai veche a sa, comedia, The Wolf of Wall Street e ostentativ, e comic, e ca o petrecere non stop la care nu există nicio regulă și la care autocontrolul a fost lăsat la ușă. În acest film, în această viață pe care Jordan Belfort o trăiește tranzacționând acțiuni și manipulând ciudata piață de pe Wall Steet, totul se face pentru a obține bani. Orice se face pentru a avea tot ce ai visat și pentru a-ți trăi viața din plin. Și nu mă refer la a-ți trăi viața din plin în mod elegant, cu stil de snob prin zeci de restaurante fițoase și hoteluri extravagante. Mă refer la a-ți trăi viața din plin întocmai ca un licean. Ca un student de anul I cu milioane de dolari în buzunare, care nu face altceva decât să se drogheze, să petreacă și să facă sex cam cu orice femeie îi iese în cale. Viața lui Jordan Belfort e un exces, o petrecere continuă, una ostentativă sau cel puțin așa ne-a prezentat-o Martin Scorsese.

Povestea lui începe într-un birou de pe Wall Street înainte de Black Monday (cea mai neagră zi de la Marele Crah Financiar până în anii ’90) și se încheie într-o altă parte a lumii, într-o sală plină cu oameni. Cu un curs motivațional. Ce se întâmplă între cele două puncte e o tranziție gălăgioasă care pornește într-un garaj și avansează treptat până la clădirile din marele oraș. Pentru a face zecile de milioane de dolari a fost nevoie de un pic de curaj, de multă nebunie și de multe acțiuni ilegale, care însă nu au dus la rănirea nimănui. Prin tot acest proces Scorsese scoate în evidență visul omului către îmbogățire bruscă și stupiditatea acțiunilor sale atunci când cineva, un orator perfect, un tip capabil să se joace cu gândurile visele tale știe cum să te manipuleze.

The-Wolf-of-Wall-Street-Trailer7a

Luxul, excesele, petrecerile cu abuz de droguri, alcool și prostituate par desprinse dintr-un videoclip de pe MTV, numai că oamenii lui Martin Scorsese, fac un montaj perfect, astfel încât plictiseala să nu se instaureze deloc.

Într-un astfel de film, interpretarea e un punct esențial, iar distribuția își face treaba aproape perfect. Matthew McConaughey, cu o prezență de scurtă durată, dă tonul, cu un personaj excentric, unul pe care Jordan îl copiază, dar căruia îi aduce niște îmbunătățiri. Excentricitatea acestui personaj e doar un antreu servit rapid, la început de film, până când cele două staruri își fac încălzirea. Primul este Jonnah Hil, actor nominalizat la Oscar pentru rolul din Moneyball, care aici îl interpretează pe Donnie Azoff, partenerul și prietenul lui Jordan. Farmecul acestui personaj este dat de o oarecare idioțenie, dar și de o absență a autocontrolului, dusă la extrem printr-o masturbare publică la o petrecere extravagantă. Jonnah Hill e perfect în pielea acestui personaj și nu cred că altcineva ar fi putut face o treabă mai bună. Cu toate acestea, adevăratul star al filmului este Leonardo DiCaprio, absolut magnific în rolul acestui excentric. Prin acest rol, Leo demonstrează că are tot ce-i trebuie, că poate fi un orator excepțional, că poate interpreta perfect orice timp de emoție umană. Totuși, rolul nu-i va aduce Oscarul pentru că acest tip de personaj, un drogat obsedat de sex și bani, un excentric fără limite, nu se încadrează în tiparul celor care votează.

wolf-of-wall-street01

The Wolf of Wall Street e vulgar, e comic, pe alocuri ironic și plin de exces. Dar chiar și așa e măreț! E un film în care drogurile, testosteronul, ating cote inimaginabile (No fucking in the bathroom between 9 and 7) și totul se aliniază perfect.

Best Scene – târârea lui Jordan de la un club de golf până acasă (în această scenă totul este perfect, de la interpretare până la cadrele cu Popey Marinarul introduse ironic de Scorsese).

Notă:9/10

Rating: 6.5/10 (2 votes cast)