D: Brad Pitt, Sean Penn, Jessica Chastain
R: Terrence Malick
Release: 27 Mai 2011
US Box Office: $13,3M
Durată: 2 h 18 min.
Gen: Dramă

Despre The Tree of life s-au spus şi s-au scrise multe mai ales după ce a obţinut marele premiu de la festivalul de film de la Cannes. Criticii de film, bloggeri cinefili şi cei din branşă l-au apreciat pentru frumuseţea poetică şi artistică, pentru spiritualitate şi pentru nişte cadre aproape perfecte. În schimb publicul mai pretenţios, mai greu de mulţumit datorită multitudinii de gusturi nu a fost mulţumit  datorită lentorii şi a unei poveşti cu prea personaje multe, greu de cunoscut în special datorită replicilor puţine şi filosofice. Opiniile sunt împărţite, dar în esenţă cam toată lumea acceptă că The Tree of life este un film genial din punct de vedere tehnic şi vizual.

Cadrele cu care Malick ne-a mai obişnuit, în care natura admirată pentru fenomenele ei pline de forţă, frumuseţe şi grandoare, sunt mult mai dese decât în toate producţiile sale de până acum. Dacă în The New World, Malick s-a limitat la frumuseţea sălbatică a unei lumi necivilizate, aici acelaşi Malick evidențiază planeta şi frumusețile ei pure, lipsite de aportul omului.  Ca într-un documentar despre începuturile planetei, The Tree of life ne prezintă la scurt timp de la debut cadre montate excepţional cu geneza, cu marele big bang, cu apariţia vieţii pe planetă şi frumuseţea ei. Aceste cadre realizate ca şi cum ar fi un film independent de povestea unei familii de prin anii 60 sunt date uitării, dar pe parcursul celor 130 de minute, Malick are grijă să le completeze. Când personajele capătă importanţă în firul epic, Malick le expună gândurile, ne prezintă relaţia lor cu cei din jur, cu familia, dar şi cu natura. Pe parcursul poveştii gânduri şi cadre similar cu cele din The New World se repetă, dar prospeţimea lor te încântă pentru că până la urmă acestea îl descriu un pic pe Malick.

the begining
Dacă viaţa e prezentă des şi moartea are locul ei în acest univers. Firul epic începe cu vestea morţi unu fiu. Nu ştim care, nu ştim de ce şi nici nu vom afla. Această misteriozitate a morţii, această obiectivitatea se repetă din nou pe la mijlocul filmului când aflaţi la piscină, familia asistă la un înec. Din reacțiile domnului O’Brien (Brad Pitt) crezi că unul din cei trei copii ai săi s-a prăpădit, dar apoi cadrele infirmă acest lucru. Identitatea este din nou ascunsă ca şi cum moartea este celebrată sau respectată prin ceea ce este nu prin cel pe care l-a răpus. Apocalipsa, finalul, viaţa de apoi au şi ele dedicate o serie de cadre, toate completând perfect ciclul naştere-viaţă-moarte.

the end
Povestea familiei cu două stiluri de viaţă începe cu naşterea primului fiu. Camera copilului e ca un altar, totul este aranjat simetric, iar soarele, viaţa îl primeşte şi îl protejează pe cel venit pe lume. Treptat nou venitul pe lume creşte, se apropie de o mamă îngăduitoare în timp ce se distanţează de un tată rece, dur, riguros, dar niciodată un pericol pentru cei din jur. Contrastele sunt evidente şi în cadrul familiei. Mama este mereu înţelegătoare, se bucură de viaţa alături de copii ei, îi încurajează să iubească, să facă bine, în timp ce tatăl îi învaţă să fie riguroşi, respectuoşi din calea afară. Într-un cuvânt îi împinge spre maturizare mai repede decât ar trebui.

the baby room

Familia şi natura sunt în centrul atenţiei, firul epic devine secundar şi tocmai de aceea Malick ne împiedică să cunoaştem foarte bine personajele. Poate şi de aceea fraţii mai mici nu au nume, nu sunt în prim plan decât atunci când se află în preajma celorlalți. Finalul – apocalipsa după Malick – aduce izbăvire, reuneşte familia şi îi aduce liniştea lui Jack (Sean Penn).

Terrence Malick încântă vizual şi auditiv, te relaxează, te pune pe gânduri pentru că totul pare o pildă modernă, un sfat prietenesc(pentru a fi fericit trebuie să iubeşti, trebuie să alegi calea graţiei) lansat la început de vocea mamei.

The Tree of life este excepţional din punct de vedere vizual, iar tehnic Malick te încântă cu cadre înguste filmate majoritatea de jos în sus sau de la nivelul inferior. Povestea e o pildă în care cadrele cu natura te ajută să meditezi, să te gândeşti ce este viaţa, care este esenţa ei şi cum poţi fi cu adevărat fericit.

Notă:9,5/10

Marele Ecran, Adina si FilmMenu despre acelaşi film.

The Tree of Life, 10.0 out of 10 based on 1 rating