The Debt
D: Helen Mirren, Sam Worthington, Jessica Chastain
R: John Madden
Release: 31 August 2011
US Box Office: $31 M
Durată: 1 h 44 min.

The Debt îşi trage seva din trecutul dureros al poporului evreu măcelărit în lagărele de concentrare ale naziştilor. Ca majoritatea filmelor despre un eveniment sau un personaj legat de cel de-al doilea război mondial, firul epic este divizat în două părţi. Trecutul este rememorat, repornit de un eveniment din prezent, iar apoi același trecut influenţează viitoarele acţiuni ale celor din prezent.

Regizat de John Madden, The Debt începe în 1997 cu lansarea unei cărţi. Eroina, sau mai degrabă eroii sunt Rachel, Stepham şi David, trei agenţi ai Mossad-ului, deveniţi eroi după ce în urmă cu 30 de ani l-au prins şi ucis pe Dieter Vogel – chirurgul din Birkenau, în Berlinul Estic ocupat de comunişti. Cartea este scrisă de fiica lui Rachel(Helen Mirren) şi a lui Stephan şi rememorează activitatea celor trei agenţi de la pătrunderea lor în Berlin şi până la întoarcerea acasă ca nişte eroi.

Înainte ca flashback-urile să aibă o continuitate firească, regizorul ne rată la început momentul culminant în care Rachel se luptă cu Voegel şi apoi îl ucide pentru că reuşise să fugă din ascunzătoare. După ce banchetul de la lansarea cărţii se termină, Stephan(Tom Wilkinson) o anunţă pe Rachel că David s-a sinucis în mod brutal (s-a aruncat în faţa unui camion). Din acest moment povestea trecutului este istorisită detaliu cu detaliu. Într-un peisaj rece, cenuşiu, mizerabil, cei trei agenţi îşi încep misiunea istorică. În centrul atenţiei este Rachel, ea fiind singura capabilă să se apropie de ginecologul Voegel.

Finalitatea misiunii cunoscută de la începutul filmului se apropie şi treptat începi să bănuieşti că povestea este mai complicată. Când firul epic ajunge la momentul decisiv ceva diferit se întâmplă şi atunci prezentul cu tristeţea acestuia primeşte o explicaţie. Misiunea din trecut a eşuat, dar interesul personal motivat de o nouă dezamăgire naţională inventează o poveste plină de eroism capabilă să le ofere aşa zişilor eroi o viaţă liniştită, iar celor suferinzi  alinarea mult aşteptată.

Din păcate trecutul nu stă îngropat şi treptat iese la suprafaţă. Până să ajungă deasupra îi macină pe cei slabi, îi distruge psihic şi le exploatează orice moment de slăbiciune. Pentru a încheia socotelile prezentul trebuie să acţioneze şi din acest moment celălalt fir epic se dezvoltă.

Interpretarea deşi beneficiază de aportul lui Tom Wilkinson, Sam Worthington şi a minunatei Helen Mirren, străluceşte mai mult prin Jessica Chastain, o tânără actriţă capabilă să interpreteze o femeie puternică şi vulnerabilă în acelaşi timp.
Ca să concluzionăm, The Debt e o dramă personală, un film cu rădăcini în trecut, capabil să te impresioneze prin câteva remarci foarte dure folosite de Vogel, la adresa poporului evreu. Atmosfera întunecată rece, dominată de insecuritate  e destul de slab ilustrată într-un Berlin mizerabil. Fără interpretarea bună povestea ar fi fost doar un alt film despre trecutul îndurerat şi îngropat prea repede.

Notă: 7,5/10
trailer

Rating: 5.5/10 (2 votes cast)