The Birds

The Birds
D:  Rod Taylor, Tippi Hedren, Jessica Tandy
R: Alfred Hitchcock
Release: 1963
Durata: 1 h 59 min
Gen: Suspans, Horror

Încheiem săptămâna dedicată lui Alfred Hitchcock cu un film care se apropie extrem de mult de tărâmul filmelor de groază. Cu toate acestea, The Birds este un film captivant, misterios, un film care te ţine cu sufletul la gură chiar şi la sfârşit când personajele prinicpale îşi croiesc drumul spre siguranţă printr-o mare de păsări, aşezate pe sol ca şi cum ar fi noii stăpâni. Dar până să ajungem acolo, Hitchcock ne avertizează în primele minute că ceva nu e în regulă, când unul dintre personajele principale priveşte spre un stol de păsări aflat pe cerul oraşului San Francisco. Acelaşi avertisment în regăsim şi în Take Shelter numai că acolo întreaga grozăvie primeşte o explicaţie ce se balansează între misticism şi nebunie. Aici explicaţiile nu sunt la fel de solid construite şi nici nu trebuie. Hitchcock n-are de gând să explice ştiinţific atacurile, pentru că totul poate fi redus la un comportment ciudat al unor creaturi din regnul animal. Diavolul n-are nicio treabă, străinul care pătrunde într-o comunitate mică şi închisă nu poste fi învinuit, deşi cei săraci cu duhul căută astfel de explicaţii.

După averismentul din primul minut la filmului, Hitch părăseşte scena şi trece în spatele camerei. Cu ajutorul ei ne-o prezintă pe Melanie Davies, o blondă atrăgătoare venită într-un magazin de păsări ca să cumpere o specie de papagal. Aici, tânăra blondă flirtează inocent cu Mitch Brenner, un avocat aflat şi el în căutarea unor păsări.

Aventura terifiantă începe când Melanie ajunge în micul orăşel Bodega Bay pentru a-i face o surpriză lui Mitch. Ajunsă în acest mic orăşel de coastă, Melanie se strecoară în casa lui Mitch, îi lasă cadoul şi cu o barcă se întoarce spre centrul orăşelului. Este minutul 25 şi Hitch ne oferă un nou avertisment. Un pescăruş coboară din înaltul cerului şi, în loc să-şi caute de mâncare, o atacă pe Melanie. Incidentul trece uşor pentru că Melanie şi Mitch încep să-şi facă ochi dulci. Trecutul şi prezentul personajelor începe să iasă frumos la iveală. Ziua de vineri se încheie doar cu avertismente, cu un pescăruş mort în faţa unei case şi cu unul în părul frumoasei blonde.

Ziua de sâmbătă vine cu alte dezvăluiri despre personaje şi începem să realizăm că Mitch este un bărbat prins între mai multe femei. Mama lui îl vrea alături de ea pentru ajutor, educatoarea din oraş îl iubeşte şi nu-l poate uita chiar dacă relaţia lor a fost scurtă, iar sora mai mică îl vrea alături de ea în fiecare weekend. Melanie e prinsă undeva la mijloc, dar cu tupeu şi farmec începe să câştige inima avocatului.

Incidentele bizare se înmulţesc, păsările devenind fără nicio explicaţie logică din ce în ce mai agresive. Haosul şi teroarea pătrund în acest oraş liniştit, siguranţa devenind un cuvânt iluzoriu. Baricadarea e o soluţie temporară pentru că miile de păsări nu au de gând să se oprească.

Atacul de la şcoală, panica din ochii copiilor sunt extrem de bine transmise de Hitchcock. Teroarea se acumulează treptat şi fiecare persoanaj femin este pedepsit de păsările necruţătoare. La final, când micul conac este atacat, nici Melanie nu este ocolită. După experienţa înfiorătoare, pshicul puternic al blondei de oraş cedează.

Despre interpetare nu cred că trebuie să mai vorbesc, aşa că în încheiere vă mai spun că alături de păsări reale, Hitch a folosit si păsări mecanice pentru a mări teroarea. Păsările lui Hitchcock nu se numără printre cele mai bune filme ale regizorului, dar în mod cert se ridică la nivelul de film memorabil. Teroarea şi panica sunt reale şi cred că multe filme horror au împrumatat ceva din Păsările bizare inventate de Hitch.

Notă:8/10

Trailer

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
4 Comments
  1. m@ri@n
    | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *