D: Andrew Garfield, Emma Stone
R: Marc Webb
Release:  3 Iulie 2012
US Box Office: $ 200 M(pana la data recenziei)
Durată: 2h 17 min.
Gen:  Acţiune, Fantezie

The Amazing Spider-Man e un restart al unei poveşti nu demult spusă şi închieată oarecum sec în 2010 când Sam Raimi nu a mai primit undă verde pentru Spider-Man 4. Cu toate acestea la doi ani după această ştire care a întristat mulţi fani ai unui erou iubit aproape sau la fel de mult ca Batman, un nou proiect Spider-Man a intrat în cinematografe. Distribuţia e total schimbată (locul lui Tobey Maguire fiind luat de talentatul Andrew Garfield -Never let me Go şi The Social Network – în timp ce rolul feminin a fost preluat de Emma Stone), povestea s-a dezbrăcat de straiele penibiluilui devenind mai serioasă, iar The Amazing Spider-Man a devenit brusc un film mai matur, un film cu o lume imaginară mult bine conturată decât cele din toate părţile precente. Dar lucrurile bune nu se opresc numai la o distribuţie nouă. Ele continuă cu nişte personaje diferit conturate, personaje mai mai complexe de care te poţi astaşa mai uşor, cu o poveste mai bine pusă la punct şi cu nişte elemente de mister care sporesc dorinţa de a veda o posibilă continuare. Lucrurile menţionate înainte au determinat o schimbare şi The Amazing Spider-Man a devenit un film despre Omul Păianjen, despre băiatul din spatele măştii, nu despre un personaj negativ gata să distrugă oraşul.

Suprinzător sau nu, personajul negativ apare după vreo 70 de minute, timp în care scenariştii au avut timp suficient să ne prezinte ceva din trecutul lui Peter Parker, să ne facă cunoştinţă cu unchiul Ben, un personaj devenit mai mult decât o victimă cu un mesaj care bântuie gândurile lui Peter şi cu Gwen prima iubită a eroului. Deşi diferite, aceste lucruri sunt construite tot pe un schelet vechi, tot pe o poveste publicată de cei de la Marvel în urmă cu mulţi ani în urmă. Aşă că, dacă cumva vă aşteptaţi la schimbări radicale ca la Batman Begins să ştiţi că lururile nu stau chiar aşa. Firul epic începe undeva în trecut când Peter era mic, apoi continuă cu Peter la 17 ani, la fel ca în primul film. Adolescentul e lipsit de popularitate, dar măcar nu arată ca tocilarii din anii 80. Peter e diferit, scenariştii ştiind foarte bine să-l adapteze la anul 2012. Transformarea are loc tot în turnul Oscorp, numai că imposbilul capătă cât de cât o explicaţie mai serioasă. Se vorbeşte despre modificări genetice, despre experiemente realizate de oameni de ştiinţă extrem de pricepuţi şi despre formule genetice la care unii au lucrat o viaţă întreagă.

Când păinajenul îl muşcă, Peter se schimbă şi scenele care urmează merită apreciate. Deşi au umor, ele sunt reuşite pentru că ne-au arătat ce înseamnă transfomarea, ce înseamnă să te trezeşti brusc cu puteri la care nici nu visai şi cu nişte reflexe improbabile pentru o fiinţă umană. După momentele de confuzie, urmează degustarea, sau mai bine zis testarea noilor abilităţor. Şi aici se observă o schimbare în bine, pentru că noul Spider-Man nu mai e la fel de copilăros. O nouă transformare are loc şi Peter Parker devine un erou mascat care cutreieră oraşul pentru a se lupta cu infractori periculoşi. Povestea personală se dezvoltă frumos fiind presărată cu momente dramatice dar şi cu unele romantice. Secretul identităţii nu e la fel de bine păstrat şi lucrul acesta vine să mulţumescă mai tare un spectator sătul de secretomania identităţii din filmul cu Tobey Maguire.

Nu am să intru în detalii despre confruntările cu personajul negativ, despre relaţia cu frumoasa Gwen (Emma Sone), aşă că vă vorbesc despre efecte speciale. La capitolul costumaţie, noul costum arată mai bine, mai modern. Mişcările omului păianjen par mai reale, elasticitate excesivă uşor observabilă în celelalte filme fiind abandonată. Camera de filmat se mişcă bine, cadrele care crează impresia că tu eşti eroul fiind destul de dese. Oraşul e foarte bine conturat şi capătă o tentă reală, spre deosebire de cel din prima parte care părea un decor realizat într-un studio măricel. Coloristica merge pe culori închise şi de aceea acţiunea are loc mai mult noaptea. La capitolul machiaj am cuvinte de laudă, pentru că The Lizard arată extrem de bine. Zâmbetul a la Joker este perfect şi chiar dacă în jurul ochilor se observă nişte scăpări, cei responsabili cu machiajul trebuie felicitaţi. Despre interpetare nu vă vorbesc mult, dar vă spun că mi-a plăcut mai mult Andrew Garfield, iar Emma Stone pare mai potrivită într-o astfel de poveste.

The Amazing Spider-Man e un film nou construit pe o poveste spusă şi respusă. Cu toate acestea are pesonaje diferite (un Peter Parker preocupat de Einstein şi care în acelaşi timp e fan Hitchcock) şi un ritm bun care fac vizionarea o plăcere mai ales pentru cei care iubesc filmele cu supereroi.

Notă:9/10

Rating: 9.5/10 (2 votes cast)
The Amazing Spider-Man, 9.5 out of 10 based on 2 ratings