Strangers on a train

Strangers on a train
D: Farley Granger, Robert Walker
R: Alfred Hitchcock
Release:  Iulie 1951
Durată: 1h 41 min.
Gen: Mister, Suspans

Din nou Hitchcock, din nou tensiune şi un scenariu de crimă împrumutat mai apoi în zeci sau sute de filme. Motivaţia pentru vizionarea acestui film nu mai trebuie expusă şi cred ca măcar o dată pe lună nimeni nu se va supăra dacă abandonam prezentul şi rememorăm trecutul cu momentele glorioase ale cinematografiei prin câteva filme regizate de Alfred Hitchcock.

Strangers on a train e un thriller captivant despre o crimă şi un plan genial. Probabil pentru prima dată într-un film o crimă dezvoltă un scenariu inteligent, intrigant, complicat şi în acelaşi timp simplu. Doi străini într-un tren, fiecare cu nişte problemele personale discută despre un schimb de crime sau o crimă încrucişată. Conform planului malefic, fiecare trebuie să elimine persoana pe care colegul de drum o vrea moartă. Poliţia nu ar avea rezolvare pentru acest caz fiecare urmând să aibă un alibi solid. Lipsa legăturile dintre victimă şi criminal ar îngropa definitiv cazurile şi cei doi ar scăpa cu ușurință de toate problemele.

Genialitatea unui astfel de plan e spulberată de greşeala umană, de îndoială, de frica repercursiunilor şi poate de respectul faţă de fiinţa umană. Când cele două personaje, Bruno Anthony şi Guy Haines se despart tot acest scenariu părea o glumă. Apoi Hitchcock ne introduce în intimitatea fiecărui individ. Aflăm de problemele lui Guy prins într-un triunghi amoros complicat, din care soţia nu-l lasă să plece deoarece între timp tenisul a început să-i aducă bani, şi de problemele lui Bruno, un tip cu un obsedat de rigurozitatea unui tată conștient că fiul are câteva probleme la mansardă. După ce-i cunoaştem mai bine pe cei doi protagonişti, fantezia planului din tren capătă contur. Sătul de remarcile tatălui, Bruno o caută pe Miriam, soţia lui Guy şi se decide să o ucidă. Înainte de acest eveniment Hitchcock are grijă să coboare de pe piedestal acest personaj. Dintr-o soţie iubitoare cum poate unii spectatori şi-au imaginat-o, Hitchcock ne-o prezintă în toată ”splendoarea” ei. O femeie însărcinată cu un alt bărbat, o soţie care nu-i acordă libertatea soţului pentru că poate profita de succesul acestuia.


După înfăptuirea crimei tensiunea începe să crească şi mai tare. Bruno mulţumit de ceea ce a făcut îi cere lui Guy să-i întoarcă serviciul. Raţional şi echilibrat, dar speriat de insistența poliţiei, Guy ascunde povestea şi încearcă să se ferească de străinul din tren. Detaliile îi joacă feste şi fără să-şi dea seama ajunge la mâna criminalului. Între cei doi începe un joc psihologic, un joc în care Bruno se dă trepat de gol. O privire asemănătoare cu a victimei îl dă de gol, în aruncă într-o transă asemănătoare cu cea din Spellbound şi psihicul fragil începe să se prăbuşească.

Confruntarea finală între cei doi are loc într-o scenă tensionată. Pe lângă ei doi, victime pot fi şi nişte copii nevinovaţi aflaţi într-un carusel scăpat de sub control. Căluţii frumoşi coloraţi devin cu ajutorul camerei nişte monştrii şi haosul e completat de ţipetele părinţilor.

Strangers on a train e o capodoperă în materie de thriller, un film de la care mulţi au împrumutat( joc de umbre, idei, tehnici de filmare) şi au uitat să inoveze. Mulţumim Hitchcock pentru un film minuant, pentru nişte idei care au schimbat cinematografia pentru totdeauna.

Notă:9,5/10
Trailer Strangers on a train

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.0/10 (1 vote cast)
Strangers on a train, 8.0 out of 10 based on 1 rating
8 Comments
    • m@ri@n
      | Reply
    • m@ri@n
      | Reply
    • m@ri@n
      | Reply
    • m@ri@n
      | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *