Stand by me

Stand by me RecenzieStand by me

“The beauty of friendship”

Stand by me este un omagiu adus prietenei, un film bazat pe povestirea non horror a lui Stephen King (The Body),regizat de Rob Reiner(regizor cunoscut pentru The Spinal Tap şi apoi pentru When Harry Met Sally). Firul epic narat de unul dintre personaje, interpretat de Rychard Dreyfuss se petrece în vara anului 1959, într-un mic oraş Little Rock şi are în centrul atenţiei aventura de două zile a patru prieteni, Gordie, Teddy, Vern şi Chris. Pentru cei patru Little Rock reprezintă întreaga lume, exteriorul nu contează şi nici nu intervine niciodată în poveste. Pentru cei trei prietenia este totul şi deseori această prietenie are un rol curativ, fiecare dintre ei având de îndurat nişte probleme mai mari sau mai mici acasă. Spre exemplu Gordie trăieşte sub umbra fratelui mort într-un accident. Acesta este aproape invizibil pentru nişte părinţi dărămaţi psihic, numai că invizibilitatea şi ignorarea au fost prezente şi înainte. În această situaţie, pentru Gordie prietenia cu Chris, un băiat nu tocmai optimist în privinţa destinului său este totul. O altă poveste interesantă este cea a lui Teddy Duchamp, un băiat nebunatic, cu mari probleme acasă. Fost veteran de război, tatăl lui Teddy îşi bătea des băiatul şi într-o zi i-a distrus urechea lipind-o de o sobă încinsă. Cu toate acestea Teddy îşi iubeşte tatăl şi nu suportă ca cineva să se lege de el. Vern e doar un băiat grăsuţ, un băiat de care ceilalţi mai râd din când în când. Cu toate aceste el este cel care declanşează aventura de două zile. Ascuns sub verandă, Vern aude de la fratele său că undeva în pădure lângă un râu, a fost văzut cadavrul unui băiat dispărut de câteva zile. Dornici să vadă primul cadavru din viaţa lor, cei patru prieteni decid să pornească în căutarea băiatului. Drumul de vreo 30 de mile  va fi parcurs pe lângă calea ferată şi nimeni nu va şti că cei patru sunt plecaţi, fiecare inventând o poveste credibilă pentru părinţi.

Aventura începe cu umor, cu poveşti dar are şi momente dramatice (o încercare iraţională de ferire a trenului în ultimul moment sau confruntarea cu un localnic la cimitirul de maşini). În centrul atenţiei este de obicei Teddy, băiatul cu cele mai multe probleme, dar treptat şi Gordie are momente în care ne va prezenta ce are pe suflet, ce îl sperie sau ce îl supără. Aventura îi schimbă, aventura îi maturizează, deşi jocurile copilăreşti de pe parcurs ridică semne de îndoială (discuţii despre personaje animate, despre cine ar câştiga un bătălie între Mighty Mouse şi Superman…).

Stand by me este un film excepţional despre prietenie într-o perioadă când aventurile se realizau în mijlocul naturii. Copii se simt minunat împreună şi chiar dacă au probleme, ştiu cum să le depăşească împreună. Pe lângă acest omagiu perfect adus prietenie, Stand by me are şi o coloană sonoră superbă, nişte melodii mereu vii şi câteva peisaje care în mod cert o să vă aducă aminte de copilărie, de aventuri le de la ţară şi de primele prietenii legate.

Fără să exagerez, Stand by me este unul dintre cele mai bune filme văzute în ultima vreme. E un film ca o amintire, o ocazie unică să vă reamintiţi de copilărie. La final vă mai spun că în distribuţie o sa-i găsiţi pe: John Cusack, Kiefer Sutherland, River Phoenix şi Richard Dreyfuss.

Notă:9,5/10