D: Denzel Washington, Ryan Reynolds, Brendan Gleeson
R: Daniel Espinosa
Release : 10 Februarie 2012
US Box Office: $ 78,2 (până la data recenziei)
Durată: 1 h 54 min.
Gen: Acţiune

Din când în când mai vizionăm filme de acţiune fără nicio substanţă, fără nicio strălucire, fără nimic aparte. Motivaţia acestui fapt s-ar extinde pe prea multe rânduri, dar în esenţă explicaţia se învârte în jurul nevoii de entertainment, nevoii de a viziona după zile obositoare de muncă filme relaxante, filme hrană pentru aceea parte a creierului nostru care este uneori leneşă sau obosită. Un astfel de film este şi Safe House, o poveste cu agenţi CIA, cu urmăriri spectaculoase şi deznodământ previzibil. Înainte de premieră exista un oarecare interes în jurul acestui film deoarece distribuţia conţine o serie de nume importante. Capul de afiş este ţinut de Denzel Washington(nu-mi vine să cred că actorul are 58 de ani) şi Ryan Reynolds, în timp ce Brendan Glesson şi Vera Farmiga completează distribuţia secundară.

Din păcate interesul a scăzut mult după premieră, pentru că Safe House s-a dovedit a fi doar un alt film cu agenţi CIA, doar un alt film de acţiune croit după un tipar standardizat. Nimic nu este surprinzător la acest film, nu există nici un twist, deşi uneori există şi acumulări de tensiune. Din punct de vedre vizual Safe House e o mică plăcere. Acţiunea se petrece în Cape Town şi într-o primă parte oraşul cosmopolit este prezentat cu agitaţia caracteristică, cu proteste organizate pentru îmbunătăţirea nivelului de trai, cu frumuseţea atrăgătoare a centrului. În partea a doua a filmului acţiunea se mută în parte sărăcăcioasă a oraşului, unde oamenii trăiesc într-un fel de colibe şi în pustietatea exterioară.
De la debut filmul intră într-un ritm alert. Privitorul nu are timp să cunoască personajele, împușcăturile întrerupând acest proces. O mică pauză intervine, cele două personaje cheie – Tobin Frost(Denzel Washington) şi Matt Weston(Ryan Reynolds) fac cunoştinţă iar apoi adevărata nebunie începe. Până la spectacolul vizual aflăm că Tobin Frost e un fost agent CIA care în urmă cu câţiva ani şi-a trădat agenţia. De atunci vinde informaţii, iar acum s-a predat de bună voie consulatului american din Cape Town. De cealaltă parte Matt e doar un începător, un agent plictisit pentru că singura lui misiune e paza unui safe house. Când Tobin este adus în Safe House-ul lui Matt, lucrurile o iau razna. Câţiva agenţi îl torturează, numai că procesul este întrerupt câţiva mercenari dornici să pună şi ei mâna pe Tobin. Matt îl salvează pe Tobin, urmăriri spectaculoase au loc pe străzile din Cape Town(de remarcat aici rezistenţa maşinilor germane) ca apoi Tobin să scape printr-o diversiune. Din acest moment filmul se axează pe Matt şi pe eforturile acestuia de a-l prinde din nou pe Tobin. Pentru a nu vă strica plăcerea vizionării nu vă mai dau detalii despre desfăşurarea acţiunii.

Safe House nu are nimic aparte, nu se abate de la standardul poveştilor cu agenţii CIA. Avem parte de trădare, de patriotism, de un personaj negativ care nu e tocmai rău, încercări de muşamalizare, torturi şi bineînţeles de o poveste de dragoste presărată cu minciuni. Coloana sonoră ar fi trebuit să susţină mai bine acţiunea, urmăririle spectaculoase, dar din păcate cea mai bună piesă e păstrată doar pentru genericul de final.

Distribuţia îşi face treaba decent ridicând astfel calitatea filmului. Ryan Reynolds e convingător în rolul unui agent novice, unui om care n-a împuşcat pe nimeni în viaţa lui. Pe faţa lui se observă un mic şoc psihic după orice confruntare cu victime. Denzel e la înălţime şi realizează un rol oarecum asemănător cu cel din Training Day, numai că aici are mai multă compasiune şi se apropie de cel care se pregăteşte să-i răpească libertatea. Brendan Glesson şi Vera Farmiga sunt destul de şterşi pentru că au personaje slab conturate. Sincer cred că personajelor lor ar fi fost interpretate la fel de bine şi de doi actori anonimi.

Safe House e un film de acţiune în toată regula. Nu are nimic aparte, în afară de distribuţie, însă e un film decent pentru fanii genului şi pentru cei care vor să meargă la cinema alături de mulţi prieteni.

Notă:6,5/10

Safe House, 10.0 out of 10 based on 1 rating