Red Lights, 2012

Recenzie Red LightsRed Lights

By Anca G

De la Rodrigo Cortez, cel care ne dădea pe spate cu câțiva ani în urmă, când filmase Buried, vine thrillerul supranatural pe care o să vi-l prezint astăzi, pe numele lui, Red Lights. Filmul îi adună în distribuție pe Robert de Niro (ooo da!) în rolul unui magician orb, Elisabeth Olsen și Cillian Murphy jucând doi profesori universitari specializați în demascarea falselor magii, prin procedee științifice și având la bord un scepticism fantastic. Ei, așa o regie și o distribuție, cum să nu suscite interesul?

Margaret Matheson (Sigourney Weaver) și Tom Buckley (Cillian Murphy) sunt profesor, respectiv asistent universitar care nu prea au altă treabă decât să-i dea în vileag pe falșii magicieni, pui de vrăjitori, vrăjitoare, vindecători miraculoși, indivizi care îndoaie linguri sau fac mesele să leviteze. Chiar debutul filmului îi surprinde într-un moment de maximă intensitate – de altfel, singura mostră de (pseudo)-horror a filmului, stând la o masă pe care o clarvăzătoare pretinde că o mișcă spiritul din ea. Câteva secunde mai târziu, șmecheria este dezvăluită.

Ceea ce i-a împins pe cei doi în dugheana cu falși magicieni a fost drama familială a fiecăruia dintre ei: mama lui Tom e moartă de câțiva ani buni din cauza unui vindecător care-a pretins că a scăpat-o de o mică gastrită care la un control medical serios s-a dovedit a fi un cancer aflat în faza finală și imposibil de tratat, atât de târziu. Tânărul și-a făcut un țel din demascarea șarlatanilor, prin această activitate el înțelegând și un fel de răzbunare a morții propriei mame.

Drama Margaretei… ei, bine, e de fapt drama ce motivează întreg filmul. O subtilă, dar zguduitoare pe fond psihologic, referire la fiul ei aflat în stare de legumă pe un pat de spital, din partea celui mai celebru magician din show-biz, Simon Silver (de Niro), în cadrul unei emisiuni televizate în care femeia încerca să îl combată, provoacă singurul lucru de care se teme savanta: sădirea în sufletul ei a îndoielii. A îndoielii asupra realității, de care odinioară era atât de sigură, de la temelia căreia își clădise întregul univers.

Adevărata poveste a filmului începe odată cu venirea în oraș a lui Simon Silver, care se trezește la viață din punctul de vedere al activității după o mare perioadă de absență din fața camerelor. La reprezentația pe care Silver are de gând să o susțină, Margaret refuză să participe. Nu vrea să-și întindă aparatele ca să dejoace planurile vrăjitorului, așa cum făcea cu alți magicieni. Nu vrea să îi verifice casca, în încercarea de a prinde „recepționista” care-i suflă la ureche secretele trucurilor magice. Nu vrea nici măcar să se uită la emisiuni despre el. Și toate astea pentru că este prea dârză ca să-i mai admită existența, după ce ulterior i-a zguduit din temelii toate crezurile.

Tom, în schimb, are elanul savantului tânăr, al scepticului, care face mișto de orice lucru supranatural care-i sare în cale, se simte bine printre studenții care râd de prostia și slăbiciunile falșilor magicieni când sunt demascați și aplaudă curajul profesorului lor de a-i dea în vileag. Vrea să-l ancheteze pe Silver, iar în sprijinul ambiției sale, are un avantaj: Silver a refuzat testul universitar, savant referitor la aptitudinile sale de medium. Nici măcar refuzul ferm al Margaretei nu-l oprește să-și monteze aparatele în lojă. Surpriză, însă. În seara spectacolului, exact în momentul când Tom își pune în funcțiune suita de calculatoare, Silver îi aruncă o privire pătrunzătoare și imediat îi ia foc întreaga instalație. Și asta… nu e tot ce se întâmplă în seara nefastă.

Dar nu, nu vedem Illusionist! Vedem un film cu un de Niro cu aer de Magneto. Atacă tot ce pulsează: prize, cabluri, inimi. Deși este un thriller supranatural cu o doză bună de dramă la bază, Red Lights nu-și propune nici să șocheze, nici să stoarcă lacrimi.

Punctul forte al filmului sunt personajele bine definite, cu o motivație puternică, care te țin atent pe parcursul a mai bine de 100 de minute și te (aproape) fac să empatizezi cu ele. Te încrunți ușor când Margaret își spune povestea, zâmbești condescendent când Buckley o aduce în discuție pe mama sa, discuție pe care-o termină într-un surâs optimist de savant sceptic și tânăr.

Ceea ce strică puțin balamalele filmului, dar nu atât încât să-l consider o nereușită, este ușorul iz de X-Men pe care îl capătă spre final. Teatrul se zguduie, lojele încep să se desprindă și să pice, pereții se crapă, spectatorii își pun mâinile la urechi într-un zgomot cu o maaare cantitate de decibeli trecută de limita normală. A cui o fi vina, totuși? Ne răspunde o altă greșeală a filmului, și anume explicația pentru copii proști pe care ne-o servește la final, că doar nu e Inception să se lase cercetat și discutat ani de-a rândul. Deși putea!

Red Lights este filmul care nu strălucește, dar, sper eu, va marca revenirea lui de Niro în roluri care-i fac cinste. 6/10!

Trailer

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
3 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *