The Turin Horse

The turin horse recenzieThe Turin Horse

R: Bella Tar

Durata: 2h 26 min

După ce m-am delectat cu „La cinquième saison” și a sa apocalipsă a iernii în alb-negru, am zis că e timpul să vizionez și apocalipsa lui Bela Tarr, „Calul din Torino”. Spre deosebire de „Al cincilea anotimp”, unde apocalipsa era surprinsă în mijlocul unei comunității restrânse, apocalipsa lui Tarr vine peste una și mai restrânsă. Un bătrân și fiica lui trăiesc facerea apocalipsei timp de șase zile. Activitatea lor e aproape identică și ține de un ritual al vieții repetitiv. În fiecare dimineață, bătrânul se trezește, se îmbracă cu ajutorul fetei și încearcă să-și înhămeze calul. Ziua o sfârșește tot alături de fiica sa, mâncând un cartof fiert. Cadrele sunt lungi, pe alocuri plictisitoare, dar ilustrează o lume rece, care pare să se repete în fiecare zi. O lume tristă, lipsită de cuvinte, pentru că regizorul nu mai are nimic de spus. Deși totul pare la fel, ceva diferit se întâmplă în fiecare zi. Calul refuză să mănânce, un vecin mai bogat îi vorbește despre schimbare, despre sfârșitul lumii în timp ce își așteaptă sticla cu pălincă, iar în altă zi, niște țigani încearcă să fure apă. Schimbarea se observă în comportamentul calului, al bătrânului, dar și în mijlocul naturii, devenită din ce în ce mai agresivă. Vântul suflă mai tare, frigul se întețește și totul se sfârșește cu întunericul. Lumina nu mai apare și fără ea, și viața se stinge treptat.

„The Turin Horse” e un film ca o piesă de teatru. Una lentă despre un sfârșit acceptat. Aici nu există o revoltă, o încercare de supraviețuire ca și în alte filme de acest gen. Aici personajele acceptă și așteaptă sfârșitul ca pe ceva firesc. Dialogul este aproape inexistent, locul lui fiind luat de unul, două monoloage.

„The Turin Horse” e ca un testament, e facerea apocalipsei în versiunea unui regizor care știe că de multe ori cadrele, expresivitatea, sunt mai importante decât cuvintele. Nu e un film pentru toată lumea și cred că trebuie digerat ca atare.

Recomand înainte de vizionare : „La cinquieme saison”, „Melancholia”.

Notă: 9/10

Rating: 7.5/10 (4 votes cast)