recenzii filmeReal Steel – over the top bonding with Rocky’s ambition.
D: Hugh Jackman, Dakota Goyo
R: Shawn Levy
Release : 7 octombrie 2011
US Box Office: $ 84.9 M
Durată: 2h 06 min.

Filmele cu sport au ceva aparte chiar dacă multe din ele se pierd datorită unui scenariu lacunar construit parcă după un prototip trasat în urmă cu mulţi ani. Începuturile sunt greoaie, avem parte de o scurtă introducere şi apoi de decădere. În această parte facem cunoştinţă cu personajul principal, îl vedem la treaba, îi detectăm defectele şi privim cu se afundă în groapa eşecului. Vina este atribuită mai multor factori, dar în esenţă viaţa extra sportivă i-au dat un imbold suficient. După decădere, urmează apatia şi reîncercarea de revenire la normal, sau într-un cuvânt tranziţia. În această parte eroul căută se adune, să-şi mai rezolve problemele persoanele şi aproape de fiecare dată ceva pe plan sentimental intervine. Tranziţia e lungă şi greoaie, omul învaţă greu din greşeli, iar sfaturile venite din partea altora sunt şi mai greu de acceptat. Când un declic se produce, când gustul victoriei apare de nicăieri, ambiţia şi dorinţa de a reveni sau a deveni cel mai bun apare brusc în ochi. Odată încheiată, tranziţia face loc ascensiunii şi deja la acest momentul direcţiile spre care se îndreaptă sportivul sunt clare. Prin antrenament şi prin voinţă, anonimul devine cineva şi în curând cei mari încep să-l observe. Confruntarea finală bate la poartă, dar rezultatul nu mai contează, pentru că atât pe plan sportiv cât şi pe plan personal, sportivul a demonstrat că s-a schimbat, că s-a maturizat şi că nimic nu-l mai poate face să se prăbuşească în acel loc din care a pornit.

Un astfel de tipar este prezent în foarte mult filme cu sport(Rocky, Over the top…) şi chiar şi în filmul lui Shawn Levy, Real Steel. Deşi are un aspect de sf, Real Steel, nu e cu mult diferit faţă de cele două filme menţionate mai sus. Firul epic nu mai are la bază doar sportivul, pentru că se desfăşoară în viitor iar setea constată după violenţa, a făcut ca boxul să fie practicat de roboţi. Din punct de vedere tehnic, Real Steel stă foarte bine, mişcările roboţilor fiind extrem de bine realizate (se vede că Levy l-a avut consultat tehnic pe Sugar Ray Leonard) iar acestea oferă un spectacol pe cinste. Spre deosebire de multe filme cu roboţi aici nu există o apropiere între om şi maşină, aici maşină nu capătă sentimente pentru stăpân şi nici nu face gesturi eroice pentru a-l salva. Aici maşina e un combatant, un mijloc de a satisface setea pentru violenţă, o cale spre victorie sau o punte către restabilirea relației tată fiu, un avatar ce trebuie controlat de proprietar. Cu toate acestea robotul reaprinde viaţa personajului uman şi spre final îi oferă şansa pe care n-a avut-o în tinereţe.

Sportul e o afacere, un spectacol violent aşa că prezenţa unui personaj de 11 ani e un pic ciudată. Lipsa sângelui compensează această asociere, inocenţa copilăriei cu brutalitatea sportului, așa că cei mici pot privi filmul fără ca părinţii să se îngrijoreze.

Recenzii filme
Despre firul epic n-am să mai vorbesc pe larg pentru că tiparul trasat mai sus este respectat cu sfinţenie. Întâi facem cunoștință cu Charile(Hugh Jackman) un fost boxer, care-şi câştiga pâinea cu roboţii săi. Din păcate Charlie e prea mândru şi prea orgolios pentru a se pregăti sau pentru a alege adversari pe măsură aşa că decăderea e firească. În câteva scene Charlie pierde doi roboţi, se îngroapă în datorii şi este de acord să-şi vândă fiul pentru câţiva bănuţi. Tranziţia începe când Max rămâne cu el câteva luni, găseşte un robot şi începe să-l pregătească pentru lupte. Apărut de nicăieri şi cu ambiţia unui copil de 11 ani cu prea multe jocuri video la activ, Atom începe să câştige lupte şi să-i reaprindă lui Charlie apetitul pentru victorie. Ascensiunea e rapidă şi spectaculoasă, iar confruntarea finală se aseamănă prea mult cu cea din Rocky.

Real Steel e un film pentru întreaga familie şi chiar pentru cei mai pretenţioşi. Nu există multe momente penibile, nu se exagerează cu loviturile spectaculoase, firul epic curge normal fără să aibă nevoie de sprijin, dar nici surprizele nu sar de după colţ. Nu există momente dramatice, momente înălţătoare, dar experienţa cu roboţi e distractivă. Actorii îşi fac treaba destul de bine, iar Dakota Goyo se remarcă printr-o personalitate activă la o vârstă fragedă. Dacă sunteţi fani ai filmelor cu sportivi şi în special a celor cu box, Real Steel e o experiență plăcută, dar dacă totuşi aveţi nişte aşteptări mai ridicate să ştiţi că nimeni nu strigă la final Yooo Adrian we did it!

Real Steel, 10.0 out of 10 based on 1 rating