Promised Land

redenzii filme promised landPromised Land – recenzii filme

D: Matt Damon, F. MacDormand

R: Gus Van Sant

Durata: 1h 46min

Ceea ce părea a fi un fel de Erin Brokovich cu Matt Damon în rol principal, s-a transformat rapid într-o dramă de proporții foarte reduse, despre lupta morală a unui individ angajat de către o mare companie să intre pe sub pielea oamenilor dintr-un mic orășel. Asta pentru a-i convinge să-și vândă pământurile și fermele moștenite din generație în generație. Acest individ se numește Steve Butler (Matt Damon) și, în mod normal, ar fi personajul negativ al acestei povești. Numai că Butler nu e genul de individ care minte constant, nu amenință și nici nu folosește forța pentru a obține ce vrea. El se folosește de abilitățile sale, de capacitatea de a intra pe sub pielea oamenilor, astfel că o caracterizare negativă nu e tocmai potrivită. Cu toate acestea, el e individul cu intenții ascunse, cel care promite marea cu sarea, mai exact o îmbogățire rapidă pentru niște oameni ori prea sărăci, ori prea datornici pentru a visa la o viață mai bună.

Steve și Sue (Francis MacDormand – Fargo) reprezintă o companie uriașă specializată pe exploatarea gazelor naturale. Cei doi formează o echipă și cutreieră orașele mici, cumpărându-le pe rând. După mici negocieri, după o mică șpagă dată primarului, cei doi aproape că și-au făcut treaba, numai că un localnic mai în vârstă îi convinge pe săteni că ar fi mai bine să se gândească și să voteze dacă e bine sau nu ca Global să cumpere fermele lor. Misiunea celor doi devine și mai complicată odată ce în oraș își face apariția un ecologist. Acesta intră pe sub pielea oamenilor și începe să-i convingă că Global nu e cea mai bună soluție pentru orășelul lor. Între cei doi au loc mici confruntări (unele personale, cauza fiind o învățătoare locală), fiecare apelând la ce are mai bun. În tot acest joc de-a convingerea, interesantă e evoluția lui Steve, modul în care se implică în această mică comunitate, pentru că și copilăria lui a fost marcată de evenimente asemănătoare cu cele din acest orășel. Mici dubii încep să-și facă treptat loc în conștiința lui, dar abia la final se vor înrădăcina cu adevărat.

Promised-Land

„Promised Land” e scris de Matt Damon și regizat de Gus van Sant. Cei doi au mai lucrat împreună la „Good Will Hunting” și, chiar dacă acest film nu se poate compara cu primul lor proiect, nu e unul de ignorat. Gus merită felicitat pentru modul în care a reușit să surprindă viața din acest mic orășel plin de ferme, iar Damon pentru rolul bun și pentru un scenariu cu personaje complexe.

Așadar, „Promised Land” nu e o dramă în genul lui Erin Brokovich, e un film despre un oraș pe jumătate mort care, totuși, nu acceptă orice pentru salvare. Atmosfera e bună, personajele sunt frumoase, iar faptul că nu există delimitări clare între personajele negative și cele pozitive, contribuie la frumusețea poveștii.

Notă: 7,5/10
Trailer Promised Land