Oblivion

Oblivion recenzieOblivion

D: Tom Cruise, Olga Kurylenko, Morgan Freemna

R:

Durată: 2h 5 min

Gen: scince fiction

După Jack Reacher (unul dintre cel mai bune filme ale lui din ultimii ani), Tom Cruise interpretează în Oblivion un alt personaj cu același nume. Jack Harper e un tehnician care repară drone pe un pământ distrus de extratereștri. Alături de Vica, partenera lui de muncă dar și de viață, Jack e singurul om care mai are plăcerea de a se plimba pe pământ. Războiul cu extratereștrii, numiți ”scav”, a ruinat ceea ce, nu demult, era casa a 7 miliarde de oameni. Aproape nimic nu a rămas în picioare după explozia mai multor bombe nucleare, după ce natura s-a dat peste cap odată cu dispariția Lunii. Populația supraviețuitoare și-a găsit o altă casă, undeva departe în galaxie, pe Titan, un satelit al planetei Saturn. Jack și Vica sunt responsabili cu menținerea ordinii prin repararea, ori de câte ori este nevoie, a unor drone. Acestea ucid ultimii scavangers rămași pe Terra și niște hidrocentrale uriașe care absorb toată apa oceanică. Lucrurile merg bine pentru cei doi până când într-o zi, o navă spațială se prăbușește într-o zonă contaminată. La locul prăbușirii, Jack găsește mai multe capsule cu oameni și salvează una singură din fața dronelor ucigașe. Treptat, adevărul impus de centrul de comandă se clatină, iar Jack începe să facă lucruri care periclitează siguranța misiunii.

„Oblivion” este un SF bine realizat din punct de vedere tehnic, cu o poveste decentă, un soundtrack captivant, dar cu minusuri la capitolul originalitate. Unele scene sunt parcă copiate din alte filme (scena de la final cu Julia și fetița ei, e o copie reușită a celei de la finalul lui „Cold Mountain”), altele se învârt în jurul unor idei preluate de la alte sf-uri (clonarea individului însărcinat cu o misiune importantă ușor de recunoscut de cinefilii care au vizionat „Moon”, luna distrusă arată aproape ca cea din „The Time Machine”), în timp ce cele originale nu reușesc să se facă observate. Tehnic, filmul arată bine, centrul de comandă e o bijuterie arhitecturală în care orice muritor și-ar dori să locuiască (mai ales datorită piscinei), iar stațiile care fură apa oceanică captează atenția ori de câte ori sunt în prim plan. Chiar și pământul distrus de cutremure, tsunami și alte chestii arată minunat (puțin haotic din punct de vedere geografic, dar minunat). E chiar un fel de paradis sălbatic unde găsești o liniște pură și frumusețe pierdută. E o lume fără civilizație, o lume frumoasă presărată cu ruine.

oblivion1

Pe lângă elementele și scenele împrumutate de alte filme, Oblivion mai are o problema. Una mare, care strică munca pe care Kosinski (Tron) a încercat să o facă. Este vorba de un final prost gândit, un final pe alocuri enervant, pentru că e pueril și abandonează chiar și puțina logică în care s-a scăldat tot filmul.

Tom Cruise face un rol bun, aproape la fel de bun ca cel din Jack Reacher. De fapt, personajul său seamănă mai mult cu cel din „Minority Report”, dar lucrul acesta contează mai puțin. Olga Kurylenko e atrăgătoare, dar în filmul astă nu prea ne arată nimic. Chimia dintre ea și Cruise a aproape inexistentă, deși personajul ei, îl bântuie pe Jack de la bun început.  Andrea Riseborough, e mult mai convingătoare în rolul unei femei atrăgătoare, elegante, care a renunțat la orice legătura cu viața pe Terra. Pentru ea misiunea e mai presus de orice.

Notă: 7/10

Rating: 9.3/10 (3 votes cast)
Oblivion, 9.3 out of 10 based on 3 ratings