Mad City

Mad City
D: Dustin Hoffman, John Travolta, Alan Alda, Mia Kirshner
R: Costa Gavras
Theatrical Release: 1997
Durată: 1h 57 min
Gen: dramă

Mad City este mai mult decât un film cu ostatici, este o dramă satirică care vorbeşte de puterea mediei şi despre modul în care opinia publică poate fi manipulată şi modificată în funcţie de cum este prezentat un caz sau o persoană. Ştirile din ziua de azi şi-au pierdut rolul de a informa publicul; ele au devenit o forţă manipulatoare pentru că simpla informare s-a transformat într-o cursă în care doar cel ce transmite subiectul spectaculos atrage audienţă. Vina pentru acest lucru nu ştiu dacă trebuie atribuită doar celor care realizează ştirile ci şi publicului care nu mai caută informaţiile ci spectaculosul, grotescul sau morbidul. În tot acest context mass media devine o forţă extraordinară pentru că poate manipula un public larg.

Filmul lui Cost Gavras cu o distribuţie reamrcabilă, John Travolta şi Dustin Hoffman prezintă povestea unui jurnalist mereu în căutare de senzaţional pentru a reuşi reîntoarcere în lumea bună a televiziunii. Obligat să facă un reportaj despre problemele finaciare cu care se confruntă muzeul oraşului, Brackett se trezeşte cu o ştire în braţe care îi poate schimba cariera doar dacă va fi exploatată la maxim.

Într-un moment de disperare, Sam ( John Travolta ) fost paznic al muzeului care nu este înzestrat cu un IQ foarte mare, ia ostatici câţiva copii aflaţi în vizită, în speranţa că directoarea îi va oferi slujba înapoi. Situaţia se complică după ce colegul său este împuşcat din greşeală dar Brackett, conştient de valoarea subiectuuil se decide să îl manipuleze pe acesta astfel încât conflictul să nu se dezamorseze rapid. Este intersant modul în care se contruieşte relaţia dintre cei doi, astfel că la un moment dat nu mai şti cine este răufăcătorul şi cine este victima. Oricum indiferent de cât de manipulativ, este Brackett acesta încearcă să îl ajute pe Sam realizând un portret al unui om simplu învins de sistem care din disperare a acţionat greşit şi care în orice caz nu merită răstignit.

Modul în care un jurnalist este mai interesat de ştire decît de destinul persoanei, care până la urmă a creat-o este construit perfect de pesonajul lui Brackett, care deşi are ocazia de a opri printr-un gest simplul, fără riscuri, toată această siutaţie tensionată, nu face nimic pentru a nu pierde exclusivitatea unui subiect ce este live în mai toate casele americanilor. Evoluţia lui Brackett este umitioare pentru că el începe ca un report gata să facă orice pentru o ştire iar apoi treptat, realizând cât făţarnică este media, încercă să-l protezje pe Sam pentru a nu fi linşat. Din păcate planul nu reuşeşte pentru că şi el cade victimă aceluaşi sistem mediatic pe care l-a slujit cu dăruinţă.

Prin acţiunea lui Sam, regizorul filmului a încercat să arată cât de uşor un subiect poate deveni atât de popular încât să stârnească discuţii despre rasism, despre sistemul de justiţie, despre problemele sociale şi despre modul cum se face presă. Aproape toată lumea are de câştigat de pe acţiunile lui Sam iar anonimii, indiferent de slujba lor ajung să speculeze şi să benecicieze de cele 15 minute de faină. La final totul se pierde în anonimat iar singurele victime sunt doar cei implicaţi direct.

Mad City este un film extraodinar dar care nu a fost apreciat tocmai datorită modului în care expune adevărata faţă a presei. Interpretarea celor doi actori principali este perfectă iar regia lui Costas Gavrs nu lasă nici un loc de comentariu. Recomand Mad City tuturor care nu încă mai cred în inocenţa presei.

Notă: 10/10
Trailer

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
2 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *