recenzie LockoutLockout
D: Guy Pearce, Maggie Grace, Peter Stormare
R: James Mather, Stephen St. Leger
Release: 13 aprilie 2012
US Box Office: $ 14,3 M
Durată: 1h 50 min.
Gen: Acţiune

Maggie Grace s-a obişnuit să fie răpită, să fie în centrul atenţiei şi bărbaţii să alerge ca nişte nebuni pentru salvarea ei. Dacă în Taken era doar o adolescentă prostuţă, răpită de nişte traficanţi de carne vie, pe care Liam Neeson îi face singur bucăţi în cîteva ore, în Lockout, Maggie e fiica preşedintelui şi este ţinută ostatică într-o închisoare de maximă securitate aflată în spaţiu. Cum de acceptă astfel de roluri e o întrebare firească, dar actriţa în vârstă de 29 de ani nu prea are mult talent, aşa că răspunsul e de la sine înţeles.

Dar să revenim la Lockout, cel mai recent action flick, cu un scenariu la care a contribuit şi Luc Besson (Leon, The Fifth Element). Regizat de James Mather şi Stephen St. Leger, aflaţi la primul lor proiect de anvergură, The Lockout e doar un alt film de acţiune plin de clişee. Tehnic arată bine şi Guy Pearce în rolul lui Marion Snow ne ţine în priză până la final, dar în rest nu prea oferă mare lucru. Începtul e un pic confuz, imaginile generate pe calculator cu o urmărire spectaculoasă tind să te ducă cu gândul la animaţii sau la jocurile vândute extrem de bine în lumea întreagă. Oraşul e întunecat şi are o coloristică ciudată, motocicleta se mişcă ameţitor de repede şi personajul principal are la un moment dat nişte mişcări specifce mai degrabă unor roboţi. Trecem cu vederea aceste lucruri în speranţa că au fost doar nişte artificii tehnice şi ne îndreptăm spre firul epic împrumutat pas cu pas din cinematografia filmelor de acţiune.

Poveste începe când fiica preşedintelui se deplasează în spaţiu, pe MS One, o închisoare periculoasă în care deţinuţii îşi execută pedeapsa într-o stare de adormire. Atentă şi grijulie în privinţa respectării drepturilor omului, tânăra domniţă încearcă să descopere dacă această stare afectează creierul deţinuţilor. Grozăvia începe când deţinutul trezit, unul extrem de periculos pune mâna pe arma unui bodygurad. De aici totul decurge lin şi atinge cam toate clişeele filmelor de acţiune cu un asemenea subiect. Deţinutul cu pistol îi trezeşte pe ceilalţi, aceştia pun stăpânire pe închisoare, omoară câţiva gardieni şi nişte tehnicieni şi apoi încep negocierile cu autorităţile aflate pe o altă navă. Eroul decăzut, Snow devine salvator şi prin nişte metode riscante ajunge pe MS One. Aici se la harţă cu deţinuţii, „aleargă” prin clişeicul sistem de ventilaţie şi are o atitudine de bad guy grosolan cum am văzut în prea multe filme. După câteva confruntări nu tocmai spectaculoase, după câteva hârjoneli cu tânăra domnişoară, Snow îşi face datoria şi, în mod surprinzător, supravieţuieşte. Spun surprinzător pentru că evadarea de pe MS One se face cu două costume de astronaut, cu o intrare fierbinte în atmosferă şi apoi o paraşutare direct în mijlocul unei străzi. Totul respectă legile fizicii aşa că n-are rost să fim cârcotaşi cu acestă scenă elaborată.

Despre interpretare nu am să vă vorbesc prea mult pentru că n-am de ce. Guy Pearce face un rol decent, are umor şi chiar se ia peste picior cu rolul din Houdini. Ceilalţi sunt cam de umplutură, mai ales personajele negative imaginate de regizori şi scenarişti doar ca nişte animale urâte scăpate de sub control. De menţionat ar mai fi prezenţa lui Peter Stormare (cunoscut din Prison Break), cu un personaj destul de antipatic, dar corect.

Lockout e un film de acţiune plin de clişee, un film care deşi are doar 95 de minute pare prea lung pentru că nimeni nu s-a gândit cum să realizeze o scenă de acţiune intensă şi atractivă. Fără personalitatea lui Guy Pearce vizionarea era un chin, dar aşa umor mai îndulceşte o corvoadă de care ne lovim prea des când vine vorba de astfel de filme.

Notă:4,5/10

Trailer Lockout