Jack Reacher

recenzie Jack ReacherJack Reacher

D: Tom Cruise, Robert Duvall

R: Christopher McQuarrie

Durata: 2h 10 min

Jack Reacher e primul film cu Tom Cruise din ultimii ani care chiar mi-a plăcut. Are parcă atmosfera anilor 90, împrumută câte ceva din Drive și ne oferă suficientă acțiune fără însă a cădea în butoiul cu clișee. Jack Reacher în regia lui Christopher McQuarrie (om implicat și în proiectul The Usual Suspects) e adaptarea cărții scrise Lee Child și ne spune povestea lui Jack Reacher un investigator militar, o fantomă, un individ imposibil de găsit și greu de oprit atunci când își propune ceva. Acest personaj misterios își face apariția după ce un lunetist omoară fără milă câțiva civili inocenți.  De la bun început trebuie spus că filmul lui McQuarrie nu e unul în care se caută asasinul. Acest lucru știm de la bun început și ceea ce trebuie Jack Reacher să facă, ține mai mult de detalii. De acele mici amănunte care înclină balanța într-o parte sau altă, dezvăluie identități ascunse, oameni corupți, sau planuri infracționale mărețe ascunse după acte aparent aleatorii. Intrarea în scenă a lui Jack e una specială. Ca aceea a unui individ superior, a unui militar care nu se teme de nimic și știe că aproape nimic nu-i stă în cale. Avem în față un personaj principal cu look ca și cel al șoferului din Drive, dar mai vorbăreț. De fapt pe lângă forța fizică, Jack beneficiază de atu-ul argumentelor sale. El nu are nimic de pierdut și de aceea este un om periculos și când vorbește dar mai ales când împarte pumni și picioare.

Jack-Reacher-Spoilers

Ancheta lui descoperă rapid că cel arestat nu e tocmai și cel vinovat. Cineva încearcă să-și acopere urmele deplasând atenția dinspre victimele asasinatului spre vinovat. Urmează câteva scene destul de bine realizate, în care Jack se luptă în stradă cu niște băieți plătiți să-l snopească. Sunt scene simple, scene în care superioritatea personajului principal se observă și dacă n-ai nicio treabă cu lumea filmului. Urmează una și mai bună cu o urmărire și câteva accidente. Nimic special, nimic pe gustul devoratorului de blockbuster, dar toate puse în scenă bine. Deși filmul ține puțin peste două ore, plictiseala este evitată ușor. Tom și McQuarrie fac o treabă bună împreună și transformă o poveste destul de simplă într-una care se complică frumos.

Pe lângă Jack un alt personaj interesant e cel negativ. Mastermind-ul din spatele planului, omul tăcut care-i controlează pe bătăuși și asasini. The Zec, sau prizonierul, este un fost ocupat al lagărului din Siberia. Un supraviețuitor(unul care și-a rost degetele ca sa nu degere), un parazit capabil să facă orice pentru a rămâne în viață. Confruntarea cu Jack nu e una clasică finalul fiind un pic diferit decât te așteptai. Lucrul acesta se datorează în special modului în care este construit Jack, un erou atipic. Chiar el ne amintește la un moment dat că nu este erou, că nu are treabă cu actele eroice și că cei răi nu pot impune condiții ca și cum ar negocia cu cei buni.

Jack Reacher e un film cu de toate. Are acțiune, are niște personaje bine conturate, o poveste solidă, captivantă și chiar și un personaj feminin destul de interesant. Romance-ul lipsește deși pe alocuri se pot observa mici momente de flirt între Jack și Helen avocata lui Barr. Vedeta filmului este evident Tom Crusie, dar pe lângă el cu roluri excelente mai par Rober Duvall și Werner Herzog în rolul lui Zec.

Mi-a plăcut Jack Reacher mai mult decât mă așteptat. E un film deștept, cu dialog bun, cu scene de bătaie simple. Un film pe gustul celor care s-au săturat de clișee și de povești mult prea asemănătoare. De la noi Jack Reacher primește nota 8,5.

Notă:8,5/10