Haevnen

In a better world
D: Mikael Persbrandt, Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen
R: Susanne Bier
Release: 1 Aprilie 2011
US Box Office:$0,7 M
Durată: 1 h 59min.
Gen: Drama

Apreciatul şi multipremiatul In a better world a sosit anul acesta şi la TIFF. Fără nicio o reţinere vă recomand să vizionaţi filmul, pentru că producţia daneză iese în evidenţă prin două poveşti spuse în paralel. Două poveşti despre viaţă, două poveşti dramatice menită să sugereze nevoia unei lumi mai bune, pentru că cea în care trăim este dură şi rea, plină de durere, violenţă, frică şi refulări.

Regizat de Susanne Bier, Haevnen sau In a Better Wolrd reprezintă o fărâmă mică desprinsă dintr-o bucată mare ce reprezintă lumea actuală. Cu un dramatism construit inteligent, dar oarecum previzibil pentru cinefilii care au mai aruncat un ochi şi peste producţii ca Things we lost in the fire, Haevnen poate fi criticat pentru multitudinea de premii obţinute (personal consider producţia Incendines mult mai complexă şi mai dramatică) dar nu poate fi criticat pentru standardul de calitate pe care-l impune. Din punct de vedere regizoral, producţia iese în evidenţă prin ritmul normal de evoluţie a personajelor şi a poveştii. Factorii declanşatori de momente emoţionate par reali, iar intervenţia scenaristului şi a regizorului aproape că nu se simte.

Povestea debutează cu câteva scene din Africa unde un doctor intră în contact direct cu o lume săracă, o lume primitivă din multe puncte de vedere. Impactul emoţional este impresionat nu neapărat prin condiţiile de acolo ci prin povestea unor femei gravide măcelărite pe viu de un monstru care doreşte să vadă sexul copiilor înainte de a se naşte. Registrul dramatic părăseşte continentul african şi se mută în Danemarca unde facem cunoştinţă cu Christian, un băiat  de cel mult 14 ani care tocmai şi-a înmormântat mama. După pătrunderea în această lume tristă, filmul îl urmăreşte pe Christian la noua şcoală. Aici se împrieteneşte cu Elias, un băiat batjocorit de toţi datorită aparatului dentar. Pentru că i-a luat apărarea Christian are de suferit, dar în loc de scene puerile, regizoarea ne pregăteşte o scenă şocantă cu ajutorul căruia cunoaşte adevărata faţă a lui Christian, maturitatea sa, precum şi sentimentele sale faţă de tot ceea ce i s-a întâmplat şi i se întâmplă. După aceste momente spectatorul un pic şocat, va fi bombardat cu câteva scene despre moralitate, despre bine şi rău, dar relaţia dintre cei doi prieteni continuă şi încet, încet se îndreaptă spre un punct culminat periculos.

Interpretarea se remarcă prin aproape toată distribuţia, dar cel care merită cele mai multe laude este William Jøhnk Nielsen (Christian), pentru capacitatea remarcabilă de a da viaţă unui personaj prea matur pentru vârsta lui, prea afectat de duritatea unei lumi care nu i-a arătat altceva decât durere.

Haevnen e o poveste de viaţă, e o poveste despre dramele de zi cu zi şi despre nevoia omului de a reacţiona cu violenţă sau prin pacifism la violenţele cu care este bombardat zi de zi. În tot acest context două opinii devin contradictorii, dar personajele ce le promovează, respectiv Christian pe cea violentă, pe cea răzbunătoare şi Anton, un doctor dornic să-i transmită şi fiului său aceste lucruri, sunt cele care construiesc imaginea de ansamblul a acestei lumi dure.

Cu desaga plină de premii (contestate sau nu), Haevnen e o lecţie de viaţă, un film dramatic ce nu ar trebui ratat de nici un cinefil pentru că spun o poveste bine gândită şi bine închegată de la început până la sfârşit.

O alta parere gasiti la Klausen

Notă:9/10
Trailer

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
4 Comments
    • m@ri@n
      | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *