High Noon

High Noon
D: Gary Cooper, Grace Kelly, Thomas Mitchell
R: Fred Zinnemann
Release: 1952
Durată: 1 h 25 min.
Gen: Western

Acum vreo trei săptămâni, datorită lui Richie am descoperit o serie de topuri realizate de American film Institute. La categoria top ten western pe locul întâi se afla The Searchers, iar pe locul al doilea High Noon,un western despre care auzisem de bine la Jovi pe Filme-Carţi. Fără să stau pe gânduri am început să vizionez acest clasic cu Garry Cooper în rolul principal.

Mă aşteptam la împuşcături pe toate fronturile, la clasicele confruntări din baruri în care eroul sau anti-eroul intră încet păşind apăsat în timp ce pe fundal se aude o muzică definitorie pentru genul western. Din fericire lucrurile nu au stat aşa pentru că High Noon e mai mult o drama individuală decât un western clasic.

Acţiunea se petrece în clasicul oraş prăfuit unde liniştea puţinilor locuitori urmează să fie perturbată de sosirea a trei bărbați. Dar înainte de acest eveniment, asistăm la căsătoria şerifului Will Kane (Gary Cooper) cu o tânără quakeră în primărie. După ceremonie cei doi sfătuiţi de cetăţenii îngrijoraţi, fug din oraş pentru că Frank Miller, un fost locuitor cu probleme se întoarce în oraş cu trenul de amiază pentru a se răzbuna pe şeriful Kane. Cu sufletul la oraşul abandonat şi la locuitorii său rămaşi fără şerif până a doua zi, Kane se întoarce pentru a forma o poteră capabilă să-l înfrunte pe Miller.

Din acest moment drama personală a şerifului Miller începe cu adevărat. Rând pe rând toţi cei care îi se intitulau prieteni, îl abandonează sau chiar mai mult îi aduc acuze. Locuitorii, mereu laudativi la adresa lui înainte de aceste evenimente, nu mai găsesc acelaşi cuvinte minunate, ba chiar mai mult se decid să-i întoarcă spatele invocând motive puerile, sau chiar să-i aducă acuze unui om care a transformat un oraş nesigur într-un propice pentru creşterea unor copii minunaţi. Primul care-l trădează şi care chiar îl confruntă violent este ajutorul de şerif, un prefăcut, un laş ce s-a folosit de Kane în speranţa că într-o zi acesta îi va lăsa postul. Când acest lucru nu se întâmplă comportamentul se schimbă radical şi din aşa zis prieten devine duşman.

Drama șerifului Kane e  impresionantă. Dintr-un salvator iubit, devine un surplus, o persoană ce nu trebuie ajutată, chiar dacă cei ce vine peste le nu sunt tocmai persoane liniştite. Ticăitul ceasului alimentează drama confruntării, dar fără orologiu poate că drama nu ar fi fost la fel de puternică. Momentul culminant soseşte – High Noon, iar şeriful Kane se vede nevoit să-şi înfrunte duşmanii singur pentru că nimeni nu a vrut să-l ajute.

High Noon e un film de Oscar datorită dramei prin care trece şeriful Kane. Confruntarea finală este demnă de un western, dar cum am spus mult mai importante sunt momentele dinaintea confruntării şi modul în care un erou este tratat de o societate mică, parşivă atunci când răul îl ameninţă.

Notă:9/10
Trailer

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
4 Comments
  1. m@ri@n
    | Reply
    • m@ri@n
      | Reply
    • m@ri@n
      | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *