Domnișoara Christina

recenzie domnisoara christinaDomnișoara Christina

Pe 1 Noiembrie, primul horror românesc realizat după o nuvelă scrisă de Mircea Eliade se prezenta în fața publicului clujean împreună cu regizorul și cu o bună parte din distribuție. Lumea se înghesuia să intre cu câteva minute înainte de începerea filmului și ca niciodată, sala uriașă a cinematografului, cunoscut mai mult sub vechiul nume de Republica era arhiplină. Nu mai erau bilete și cei cu invitații stăteau cuminți pe scările de acces doar ca să vadă spectacolul.

Domnișoara Christina începe exact cum ar trebui să înceapă orice film fantasy cu puternice influențe horror. Începe undeva de la sfârșit, cu accentul pus doar pe o atmosferă perfectă, ca apoi să sară la începutul unei povești interesante, care deși are mici lacune nu dezamăgește. Facem cunoștință cu personajele principale, cu Egor și cu Sanda, doi tineri îndrăgostiți aflați în drum spre conacul boieresc al doamnei Moscu (Maia Morgenstern). Aici face cunoștință nu doar cu o posibilă soacră, dar și cu sora Sandei, Simina, o domnișoară de vreo 12 anișori, ce ascunde multe sub un zâmbet cald. Atmosfera e ciudată pentru că cei din conac o aduc mereu în discuție pe domnișoara Christina, o tânăr moartă la răscoala din 1907. Prima noapte e lipsită de întâmplări ciudate, dar apoi trei nopți la rând supranaturalul începe să iasă la suprafață. Domnișoara Christina  îl vizitează pe Egor în vis, în timp ce Sanda e răpusa la pat de o maladie misterioasă. E ca și cum cineva se hrănește cu spiritul ei, iar cei din jurul ei o lasă. În tot acest joc bizar, e imposibil să nu remarci jocul actoricesc de calitate pe care-l face tânăra actriță care o interpretează pe Simina. Ioana Sandu dă viață unui personaj înfricoșător pe care la final nu ști cum să-l caracterizezi. Pe lângă ea, ceilalți își fac treaba bine, dar nu strălucesc la fel de tare ca tânăra actriță. Întrebată la finalul filmului dacă s-a inspirat de undeva, Ioana Sandu, ne spunea că Simina a fost interpretată după cum și-a imaginat-o ea.

domnisoara-christina-400499l

Cu câteva scene reușite, cu decoruri fascinante și cu o coloană sonoră mai bună decât la majoritatea filmelor românești, Domnișoara Christina impresionează plăcut. Din păcate are și minusuri, observabile fie că vrem sau nu. Suferă pe alocuri, datorită faptului că misterul nu se îngroașă și nici nu se risipește complet. E undeva la mijloc, la fel ca un personaj care putea să fie mai mult înfricoșător decât atrăgător. Suferă și la capitolul scenografie, dar și la regie unde, anumite scene sunt cam nepotrivite pentru acest gen. Cu bune și cu rele, Domnișoara Christina e un pas înainte pentru cinematografia românească. E un film care exploatează folclorul românesc și care trebuie văzut.

Nota: 7,5/10

Rating: 9.0/10 (1 vote cast)
Domnișoara Christina, 9.0 out of 10 based on 1 rating