dead man down recenzieDead Man Down

D: Collin Farrell, Noomi Rapace

R: Niels Arden Oplev

Gen: Acțiune

Durată: 1h 58 min

Încasări: $10.9M

„Dead Man Down” promitea mai mult decât a oferit. Putea să fie un thriller aproape la fel de strălucitor ca și „The Girl with the Dragon Tattoo”, mai ales că în spatele camerelor a stat același regizor, Niels Arden Oplev, dar și pentru că a beneficiat de o distribuție bună, una care-i include pe Colin Farrell, Noomi Rapace, Isabelle Huppert și Dominic Cooper printre actorii principali. Din păcate, „Dead Man Down” s-a transformat rapid dintr-un thriller promițător, într-un film despre răzbunare, cu planuri mărețe și împușcături spectaculoase. Toate acestea, probabil pentru a mulțumi publicul american, public care nu gustă și n-are cum să guste filmele europene.

După cum am spus, „Dead Man Down” este despre răzbunare, deși încearcă din răsputeri să ne arate că nu e numai atât. Se luptă să ne demonstreze că printre zecile de împușcături, printre aceleași fețe palide ale lui Colin Farrell trase prea des în prim plan, e un film și despre lupta interioară a doi oameni loviți de nedreptățile unei societăți care nu-i poate proteja pe cei slabi de cei puternici. Primul dintre ei este Victor, un individ care lucrează pentru un mafiot local, Alphonse, interpretat de Terrence Howard. Acesta e un fel de magnat al clădirilor din New York, dar în ultima vreme nu o duce prea bine pentru că primește scrisori ciudate de amenințare. În spatele acestor scrisori stă chiar Victor, un individ singuratic care si-a pregătit un plan de răzbunare atât de lung și alambicat, încât numai un copil de grădiniță ar crede că se poate duce la bun sfârșit fără ca ceva să intervină. Răzbunarea vine, firesc, după ce oamenii lui Alphonse îi ucid fiica cu un glonț rătăcit menit doar să sperie, iar apoi își șterg urmele cu niște albanezi care-l împușcă pe el și pe soția sa. Din fericire, Victor supraviețuiește și se poate răzbuna. Nu știm cum face acest lucru, pentru că timp de 2 ore, Oplev nu ne oferă nici un detaliu. E un mister ciudat, care atunci când iese la iveală este acceptat senin de către asasini. Tortura psihică la care este suspus Alphonse cu micile bucăți de puzzle nu e rea, dar filmul începe să o ia pe căi greșite odată cu apariția personajului feminin. Beatrice (interpretată de Noomi Rapace), vecina lui Victor, își vâră coada în poveste și începe să-l șantajeze pe acesta cu niște imagini. În imagini se poate vedea cum Victor îl ucide pe Paulie, mâna dreaptă a lui Alphonse, după ce acesta aflase adevărul. Scopul ei este obținerea răzbunării după ce un șofer beat a lăsat-o cu niște cicatrici deloc hidoase. Motivația destul de puerilă e întărită de un comportament demonic al unor copii din cartier, care de fiecare dată când o zăresc, o strigă ”monster”. Când duduia iese afară, brusc am impresia că am pășit în Evul Mediu și vrăjitoarea își târăște picioarele printre plebea venită să o ardă pe rug.

dead man down colin farrell

Odată cu acest personaj, apar problemele, iar planul lungit inutil începe să scârție. Conștiința moartă în urmă cu ceva timp, crește din nou și ne face pe noi, spectatorii, să ne enervăm și mai tare. După ce Oplev trage cât se poate mâța de coadă, toți se prind care-i treaba cu Victor, iar confruntarea finală începe. Nu mai e cea plănuită de doi ani de zile. E una nouă, una în care Victor ia cu asediu o casă plină de mafioți înarmați și pleacă doar cu câteva alice prinse de o vestă antiglonț, cu iubita în brațe și cu un prieten.

„Dead Man Down” e lungit fără rost, are personaje introduse parcă cu forța în poveste, iar regizorul nu știe cum să se folosească de actorii pe care-i are la îndemână. Pentru prestația din acest film, Farrell ar trebui să ia o pauză și să-și analizeze cariera, pentru că se transformă într-un individ care joacă cam la fel orice tip de personaj. Noomi Rapace are un personaj care se luptă cu proprii demoni, dar în loc să facă asta pe scaunul unui terapeut, o face pe un teren de joacă al unor băieți cu arme. Deci mai mult încurcă decât descurcă. Ceilalți actori sunt folosiți prea puțin, deși potențialul lor e sigur mai mare ca a celor din rolurile principale.

„Dead Man Down” are multe hibe, dar poate fi vizionat fără mari probleme. E un film de acțiune și dacă nu vrei altceva, filmul își face treaba până la capăt.

Notă: 7/10