D: Dane DeHaan, Alex Russell, Michael B. Jordan
R: Josh Trank
Release:  3 februarie 2012
US Box Office: $ 60.8 M (pana la data recenziei)
Durată: 1 h 24 min.
Gen: Science Fiction

Superman is history… nu mai are glorie şi nici nu cred că viitorul film îi va aduce ceea ce a avut prin anii 70. E timpul pentru altceva, e timpul pentru altfel de super eroi, pentru cei care nu se îmbracă în costume ciudate, nu-şi ascund identitatea sub nişte costume de latex viu colorate. E timpul pentru eroi adolescenţi, pentru cei care, ca şi noi au visat în copilărie la puteri nelimitate. Astfel de eroi sunt şi cei din Chronicle, un mockumetar decent despre puteri extraordinare, despre eroi ocazionali. Ideea de justiţiar, de răzvrătit dornic să îndrepte balanţa în favoare binelui, într-o lume dominată de mizerie şi răutate e abandonată. Aici tinerii, posesori de superputeri nu se gândesc să formeze o echipă tactică, sau să schimbe ceva, ci pur şi simplu vor să se distreze, vor să facă ceea ce numai imaginaţia putea să le ofere. Evident că în astfel de condiţii umorul merge mână în mână cu gândirea adolescentină, dar confruntarea dintre bine şi rău nu este abandonată. Până la fatidica confruntare, răul evoluează constant fiind hrănit de furie, ură, de o oarecare inadaptabilitate la lumea de zi cu zi şi de tipizatul tată alcoolic violent din când în când. Există şi o oarecare previzibilitate, deoarece bănuiești destul de repede cine va fi personajul negativ, dar până atunci regizorul are grijă să-l prezinte pe acest personaj ca pe unul principal, ca pe unul de care te poţi apropia.

Firul epic al acestui mockumentar începe când Andrew un adolescent fără prieteni, cu o mamă muribundă şi un tată alcoolic dă drumul la o cameră de filmat. Din acest moment întreaga poveste se bazează pe ideea de found foutage, camera de filmat fiind martorul unor evenimente senzaţionale, posibile doar într-o lume imaginară. Finalul e într-un fel ciclic, aceeaşi cameră înregistrând un alt mesaj de final.

Nu am să vă detaliez modul în care trei adolescenţi devin posesori de puteri inimaginabile pentru a nu strica farmecul vizionării, dar vă mai spun că umorul şi efectele speciale sunt la tot pasul. De când descoperă că au superputeri, cei trei devin apropiaţi, se prostesc, fac glume cu trecătorii nevinovaţi şi experimentează ceea ce numai Superman a reuşit. Conflictul  intervine treptat şi este alimentat de furie, de o problemă de natură psihologică. Interesant e că femeia, personaj folosit pentru a-l manipula pe erou, nu mai are un rol decisiv aici. Ea este pur şi simplu un martor, un personaj complementar cu o cameră de filmat în mână. Totuşi din punct de vedere tehnic ea se află în centrul celor mai bune cadre (un dialog face to face filmat dintr-un singur unghi; pentru că aparatul de filmat este în spate, spectatorul vede al doilea personaj cu ajutorul unei oglinzi).

Chronicle e amuzant şi are efecte vizuale foarte bine realizate. Scenele de luptă sunt extrem de spectaculoase şi producătorii trebuie felicitaţi pentru că şi-au făcut treaba extrem de bine fără să aibă la dispoziţie un buget foarte mare. Durata filmului e scurtă (o oarecare specificitate acestui tip de filme) iar subiectivitatea camerei de filmat conferă o atmosferă excelentă, o atmosferă pe care numai iubitorii acestui gen o pot savura cu adevărat.

Au mai scris despre Chronicle: Adina si Anzhela.

Chronicle, 10.0 out of 10 based on 1 rating