Breathless (2012)

Breathless (2012)

By Anca G

Dexter, Tarantino și elasticul

Ca să nu mâncăm în fiecare marți câte un borcan întreg de miere și să facem diabet, azi am pentru voi niște mâncare expirată încă din faza de preparare. Că, de, dacă vrei să faci omletă din ouă stricate, nu poate să-ți iasă decât o omletă stricată. Ca să n-o mai ocolesc cu metafore, filmul de azi e Breathless, ediția 2012, de care dai doar dacă gâdili îndelung site-urile de profil.

Regizorul e Jesse Baget, care mai are trecute în CV și titlurile Mississippi Wild, Cellmates și The Mexican Porn Massacre, despre care, sunteți liberi să mă întrebați, că nu știu absolut nimic (deocamdată). În schimb, ceea ce știu sigur, e că Baget e un mare fan Tarantino, și-o să vedeți mai încolo de ce. Din distribuție fac parte nume ca Val Kilmer, Ray Liotta, Gina Gershon, dar tot la categoria „distribuție” am putea trece și idolii personajelor întruchipate de actori pentru că, nu de multe ori pe parcursul filmului, te aștepți ca dintr-un colț al ecranului să sară UmaThurman, Travolta și Samuel L. Jackson.

Asta și… genericul prezentând îndeaproape ritualul de dimineață al unui criminal în serie?! Păi parcă am mai văzut asta… într-un serial celebru. Niște ouă prăjite, o bucată de carne filmată în HD, încât să se vadă fiecare celulă din ea, un cuțit cu zimți tăioși, până aici, descrierea corespunde în detaliu cu imaginile din genericul de la Dexter. Ce e nou? În loc de șireturi și un tricou mulat tras peste cap de un bărbat bine, avem parte de ojă de-un roșu izbitor și-un ruj la fel de roșu întins bine pe buzele unei Dexterițe. Ați ghicit deja subiectul filmului, e vorba despre o femeie-criminal!

Lorna (Gina Gershon), soție texană devotată, ce-și… supraveghează bărbatul care se prăbușise pe podea după ce-l pălise cu tigaia-n cap, o sună disperată pe Tiny, prietena ei cea mai bună, să-i ceară sprijinul ca să iasă dintr-o situație stinky. Cuplul Lorna – Tiny este varianta feminină a cuplului Jackson – Travolta din PulpFiction al lui Tarantino, cel mai epic film care-a existat vreodată! Lorna e Jackson, trecută prin viață, care deși arată puține, știe multe, și nu stă pe gânduri să le pună în practică. Iar cu trăgaciul… se descurcă excelent! Și în privința vocabularului e la fel de duală, relația ei cu Tiny evoluând de la sfaturi prietenești la provocări care seamănă cu I dare you! I double dare you, motherfucker! Tiny e blonda pițipoancă, al cărei corespondent masculin e Travolta – stă pe lângă Lorna, învață, face pe proasta, ca mai apoi să ridice cuțitul fără ezitare când e cazul.

Care-i problema Lornei? Păi treaba stă așa: bărbatu-său, care mai avea 5 jafuri la activ, jefuiește tocmai banca din Red County și fură 100 000 de dolari. Femeia își dă seama, și apelează la cea mai bună prietenă ca să o ajute să găsească banii și să fugă împreună.

Așadar, dragii mamei, ca și mentorul Pulp Fiction, Breathless-ul nostru începe tot cu un jaf, chiar dacă nu vedem, efectiv, jaful. De unde-și dă Lorna seama că bărbatu-său e făptașul? Motivul scoate la iveală trimiterea la binecunoscutul fetiș al lui Tarantino, cel referitor la picioare. Vă mai amintiți că în Pulp Fiction, unul din personaje este ras de pe fața pământului de Marcellus Wallace pentru că i-a făcut neveste-sii, Mia, un masaj la picioare? Picioarele erau de vină. La fel, în Breathless, picioarele sunt cele care-l dau în vileag pe bărbatul Lornei – pământul roșu de pe cizmele sale arăta clar că omul fusese în Red County, întrucât, potrivit unei replici bine-plasate (care se adaugă la punctele-forte ale filmului), știi de ce i se zice Red County? Din cauza pământului roșu!, replică ce se vrea copia discuției despre Royal with cheese.

Discuția ca discuția… dar în ceea ce urmează stă toată distracția, căci Lorna își împușcă soțul din greșeală, la fel cum Travolta împușcă bietul copchil de pe bancheta din spate a mașinii, gesticulând frenetic cu pistolul în mână.

Și ca și cum parodierea filmelor lui Tarantino nu era de-ajuns, cele două prietene se apucă să tranșeze cadavrul în manieră dexteriană. Năravurile de gospodină își spun cuvântul însă, pentru că bucățile din soț ajung prin aspirator, blender, masca de la chiuvetă, prin capcanele de șoareci, ori topite cu înălbitor sau detergent de vase.

Breathless(2012) ar fi fost o parodie perfectă a filmelor tarantinești și a mult-îndrăgitului serial Dexter dacă regizorul ar fi știut cum să le trateze la mișto, dar subtil și să-și surprindă totodată spectatorii cu twist-uri bine-gândite. Twist-uri există, dar sunt atât de lente, încât îți piere tot cheful să mai vezi cum evoluează acțiunea.

Dialogurile se vor culte, dar singurul actor care se pricepe să întrețină o vorbă e Val Kilmer în rolul soțului Lornei, pe care regizorul are grijă să-l omoare cât mai rapid.

Optimista din mine ar zice că aveam nevoie de un film ca ăsta, ca să le închidem gura celor care-l acuză pe Tarantino de împărțirea filmului pe „episoade”. Cu tot geniul lui Tarantino, dacă episoadele ar dura 2 ore, și nu 20 de minute, nimeni nu s-ar mai uita la ele. Breathless e un episod dintr-un Pulp Fiction texan și ne-tarantinesc, care seamănă cu un elastic întins la maximum, până nu-și mai poate reveni la forma din fabrică. Și cine are nevoie de un astfel de elastic…?!

6/10!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
No Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *