Badlands

Badlands
D: Martin Sheen, Sissy Spacek, Warren Oates
R: Terrence Malick
Release Ianuarie 1974
Durată: 1 h 35 min.
Gen: Dramă

N-ai crede azi că Terrence Malick, regizorul filozof obsedat de frumuseţea cadrelor, de natură şi de viaţă şi-a început cariera cu un crime movie. Badlands, primul proiect în întregime a lui Malick (regizor, scenarist, producător) e o poveste unică mai ales pentru începutul anilor 70, o poveste plină de violenţă fără sentimente. Spre deosebire de filmele lui Malick de după 90, implicaţia regizorului în poveste pare mult mai redusă. Nu mai avem o abundenţă de cadre poetice, natura nu mai este slăvită pentru sălbăticia şi frumuseţea ei, iar gândurile personajelor ne sunt aproape necunoscute.  Acestea nu par a avea conştiinţă, nu par să sufere, nu se enervează, nu se întristează şi nici nu ştim dacă iubesc cu adevărat. Singurul artificiu regizoral e un jurnal, din care Holly(Sissy Spacek) citeşte lent şi un pic greoi detaliile unei aventuri violente şi sălbatice.

Aventura a la Bonnie and Clyde plină de violenţă şi începe când Kit un tânăr gunoier o observă pe  Holly, o adolescentă venită în oraş alături de tatăl ei după ce mama ei a murit. Relaţia lor se dezvoltă treptat, are o anumită inocenţă pentru că sexul este absent (cam în mai toate filmele lui Malick, relaţiile sunt inocente, parcă copilăreşti, filozofice), dar când tatăl intervine un declic se produce. Pătruns în casa, Kit îl împuşcă pe tatăl lui Holly cu o răceală deosebită. Crima pare firească pentru că nici unul dintre cei doi nu reacţionează. Spaima este absentă iar compasiunea doar la nivel de vorbe. După acest eveniment cei doi pornesc la drum, se ascund în sălbăticie şi trăiesc ca şi cum civilizaţia ar fi fost o cultură apusă. Natura îi ajută pentru că de la bun început Malick stabileşte că omul e fiinţa dominatoare(printr-o serie de acte violente împotriva animalelor). Relaţia sentimentală dintre cei doi e descrisă doar de vocea narativă a lui Holly, pentru că restul este omis de camera lui Malick. Momentele de tandreţe sunt rare în schimb cele violente sunt mai dese. Detaşarea celor doi, pasivitatea faţă de lume şi faţă de ceea ce au făcut este subliniată şi cu ajutorul unui dans desfăşurat în mijlocul naturii.


Pe tot parcursul filmului viaţa pare plictisitoare, izolată, prinsă într-o moleşeală chinuitoare. Cei doi fugari sunt singurii activi, dar şi aceştia par absenţi. Obişnuit cu Malick anilor 2000, pot să spun ca am fost surprins nu de lipsa scenelor cu care ne-am obişnuit ci de o scena realizată parcă prefect. Duelul dintre Kit şi un poliţist este mai reuşit ca în multe filme de acţiune, iar acest lucru spune multe despre capacitatea regizorului de realiza şi altfel de filme.

Cuplul Kit şi Holly e unul memorabil în istoria cinematografiei. La ei bolnăviciunea e dată de imaturitate şi tocmai această imaturitate împiedică experienţele sexuale. Dintre cei doi, Kit interpretat de Martin Sheen e mai raţional, mai uşor de înţeles şi de plăcut. Chiar dacă e un inadaptat, un ucigaş fără milă, e conştient că nu poate să sfârşească cu bine. Când aventura ajunge la capăt de linie, acest James Dean se predă. În acel moment o altă persoană  intră în scenă. Vedem în faţa ochilor un tânăr comunicativ, un tânăr amabil cu poliţiştii,  o personalitate capabilă să stârnească compasiune. De cealaltă pare Sissy Spacek e enervantă prin pasivitatea ei, prin lipsa de compasiune. Dacă Kit ne arată şi alte feţe, Holly nu se schimbă deloc.

Badlands e un film cu personaje lipsite de emoţii, dar asta nu înseamnă că nu va provoca câteva. Interpretarea te încântă iar această aventură spre iad completează tabloul cuplurilor celebre care s-au iubit urmăriţi de lege.

Notă:9/10

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Badlands, 10.0 out of 10 based on 1 rating
One Comment

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *