Anonymous

Anonymous
D: Rhys Ifans, Ed Hogg
R: John Orloff
Release : 28 Octombrie 2011
US Box Office: $ 4,5 M
Durată: 2 h 09 min.
Gen: Dramă

Ne place să de îndoim de trecut, de anumite personalităţi, sau de anumite evenimente așa că inventăm sau reinventăm poveşti care să ne satisfacă o oarecare sete conspirativă. Ca adevărate scenarii conspirative, aceste poveşti imaginare nu se construiesc cu ajutorul dovezilor ci pur şi simplu completează anumite spaţii goale cu ajutorul imaginaţiei. Problema e că uneori imaginaţia nu are limită şi spaţiile goale sunt completate cu teorii atât de stufoase şi complicate încât sunt bune doar pentru cărţii sf. sau scenarii de film(cățiile lui Dan Brown şi scenariul filmului de azi semnat de John Orloff).

Vizionarea unor astfel de filme e antrenantă pentru că alături de îndoială regizorii şi scenariştii se mai folosesc de intrigi elaborate, de poveşti de dragoste imposibile şi de anumite jocuri pentru putere cu câteva victime nevinovate. Trecutul lui Shakespeare prinde viaţa cu ajutorul scenaristului Orloff şi a regizorului Roland Emmerich, un domn obişnuit să elaboreze predicţii despre viitor(2012 sau The Day after Tommorow) şi celebrul dramaturg e cu totul altcineva. Autorul celor 37 de piese e Earl of Oxford un amant al reginei Elisabeta I. Pentru că relaţia dintre cei doi e interzisă de oamenii curţii regale, Edward de Vere nu ştie că în urma relaţiei, Elisabeta a născut un băiat.

Firul epic se plimbă între trecut şi prezentul epocii lui Shakespeare şi de aceea la început vizionarea poate fi greoaie. Totuşi povestea căpătă contur şi când liniile sunt îngroşate o poveste despre lupta pentru putere iese la iveală. În paralel cu aceasta arta e slab portretizată. Edward de Vere are deja scrise piesele de teatru şi se foloseşte de ele printr-un anonim tot pentru un joc al puterii. Cu piesele sale, atribuite unui actor care nici nu ştie să scrie, ducele cucereşte mulţimea. Din păcate mulţimea este anonimă, este o masă de manevră mult prea uşor manipulată atunci când piesa Richard al III-lea face anumite paralele cu un personaj de la curte.  În loc de întrebări, în loc aprecieri mulţimea se prezintă la teatru ca la circ. De fapt spectacolul teatral din Anonymous e un fel de circ, pentru că Shakespeare e doar un bufon, un oportunist, un profitor idiot cu doi neuroni. Oraşul secolului al 17-lea este destul de slab ilustrat. La început sunt martorii unei mocirle, nişte teatre mai apar pe ici pe colo iar restul se reduce la interiorul unor crâşme şi a casei lui Edward. Nici curtea regală nu beneficiază de o expunere meritorie. Pătrundem timid doar în câteva încăperi alături de Regină şi exteriorul este prezentat doar spre final când are loc un conflict pentru putere.


Există şi merite iar acestea trebuie acordate costumelor.  Costumele sunt singurele lucruri veridice ale poveştii, te aduc mai aproape de o epoca minunată, te conving că ce vizionezi nu e o simplă şaradă. Interpretarea nu senzaţională, ba chiar dezamăgitoare când vine vorba de actriţa (Vanessa Redgrave) aleasă să o interpreteze pe Elizabeth I. Nici Rhys Ifans (Nothing Hill şi Mr. Nobody) nu e convingător în rolul lui Edward, dar parcă totuşi ne oferă altceva decât până acum. De menţionat ar mai fi Sebastian Armesto în rolul lui Ben Jonson, omul care putea deveni Shakespeare, dar a renunţat pentru că spera că va fi mai bun decât un anonim.

Notă:6/10
Trailer

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *