12 Years a Slave

recenzie 12 years a salve12 Years a Slave

R: Steve McQueen

D: Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Brad Pitt

Durata: 133 min

Premii: Golden Globe – Best Motion Picture – Drama

Cu 12 Years a Slave, Steve McQueen nu-și schimbă foarte mult stilul, dar trece oceanul pentru a face ca primul său film să fie susținut de marile case de producții. Povestea adevărată a lui Solomon Northrup, un om liber, răpit și vândut ca sclav, e impresionantă, dar până spre finalul dramatic s-ar putea să plictisească mai ales pe cei care s-au săturat de filme despre suferința populației de culoare, prezentate doar în preajma premiilor Golden Globe și Oscar. Dramatismul, suferința, batjocura, sunt principalele elemente ale acestei povești construite încet ca și cum totul s-ar desfășura pe bucată mai scurtă de timp. 12 ani de sclavie trec greu și abia la sfârșit ne dăm seama cât timp a trecut și cât de mult a fost afectat Solomon de toate grozăviile la care a asistat și la care a fost supus. Deși această eliminare a granițelor temporale poate diminua un pic gravitatea poveștii lui Solomon, tind să cred că o delimitare temporală ar fi fost mai plictisitoare și ar fi scindat filmul în mici povești dramatice mult mai puțin credibile. Așa totul pare un unitar, acțiunea desfășurându-se într-o perioadă neîntreruptă de sclavie în care Solomon învață cum să-și înfrâneze dorințele de om liber și cum să supraviețuiască.

Traseul de la dorința de a trăi la nevoia de a supraviețui începe după un conflict cu un alb pe moșia primului său stăpân, interpretat de Benedict Cumberbatch. Acesta a încercat să-l protejeze pe Solomon, dar datoriile nu-i permiteau să piardă un sclav. Vândut pentru a fi protejat, Solomon ajunge pe moșia lui Epps, un cultivator de bumbac, un sadic, interpretat de Michael Fassbender. Aici are loc această tranziție, pentru că Epps e genul de om care-ți anulează orice dorință de revoltă. În fața acestui individ care motivează sclavia cu citate din biblie, dar în același timp îi place să-și petreacă nopțile cu cea mai harnică femeie de pe moșie, frica se instaurează firesc. O dată instaurată, frica anulează orice altă dorință de revoltă. Tot ce-i rămâne lui Solomon e speranța că într-o zi cineva îi va face dreptate și va pleca de aici un om liber. Până la acel moment eliberator, 12 years a slave impresionează prin seria de abuzuri la care sunt supuși sclavii lui Epps (bătăi, obligația de a dansa după bunul plac al stăpânului în mijlocul nopții), prin nebunia acestuia și prin interpretarea de excepție reușită de Michael Fassbender.

chiwetel and Fassbender

12 Years a slave e primul film a lui Steve McQueen destinat publicului larg. Spre deosebire de Hunger și Shame, două filme un pic mai dificile, 12 years a slave are o poveste mai accesibilă. Cu toate acestea nu trebuie ignorat faptul că Steve continuă să insiste pe comportamentul uman.

Interpretarea oferită de cei doi actori importanți din acest film, Chiwetel Ejiofor și Michael Fassbender merită apreciată, dar nu cred că primul din cei doi merită un Oscar. Deseori Ejiofor pare eclipsat de Michael Fassbender și fără loviturile de grație de la final nici nu cred că ar fi intrat în cursă pentru vreun mare premiu. Fassbender e mai convingător pentru că e terifiant în rolul acestui psihopat bețiv, care adoră să-și biciuiască sclavii.

12 Years a slave e un film bun, dar nu cred că merită premiul Oscar pentru cel mai bun film. E pe alocuri lent și dramatismul s-ar putea să nu fie de ajuns pentru mulți dintre spectatori.

Notă:8/10